A Kúria
végzése
Az ügy száma: Kvk.VI.39.001/2025/4.
A tanács tagjai:
Dr. Kurucz Krisztina a tanács elnöke
Dr. Bernáthné dr. Kádár Judit előadó bíró
Dr. Rák-Fekete Edina bíró
A kérelmező: Varga József
cím1
A kérelmező képviselője: Dr. Kovács Eszter Ügyvédi Irodája
eljáró ügyvéd: Dr. Kovács Eszter
cím2
Az eljárás tárgya: választási ügyben hozott határozat bírósági felülvizsgálata
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél: a kérelmező
A felülvizsgálni kért határozat: a Veszprém Vármegyei Területi Választási Bizottság 54/2024. (XII. 28.) számú határozata
Rendelkező rész
A Kúria a Veszprém Vármegyei Területi Választási Bizottság 54/2024. (XII. 28.) számú határozatát helybenhagyja.
Kötelezi a kérelmezőt, hogy fizessen meg az államnak az esedékesség napjáig 10.000 (azaz tízezer) forint nemperes eljárási illetéket az állami adó- és vámhatóság által közzétett illetékbevételi számlára.
A fizetendő illeték a határozat jogerőre emelkedését követő 60. napon válik esedékessé.
A végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
Indokolás
A felülvizsgálat alapjául szolgáló tényállás
- A Veszprémi Helyi Választási Bizottság (a továbbiakban: HVB) név1 (Fidesz-KDNP) önkormányzati képviselőnek a képviselői mandátumáról történt lemondása miatt 2024. november 8. napján kelt 165/2024. (XI. 08.) HVB határozatával a Veszprém 12. választókerületet érintő helyi önkormányzati képviselő időközi választást 2025. január 19. napjára kitűzte a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 302. § (2) bekezdése alapján. A határozat 26. pontja szerint a választási kampányidőszak 2024. november 30-tól 2025. január 19-én 19.00 óráig tart.
- Az intézmény1 2024. december 17-re Veszprémben a név2 térre karácsonyi rendezvényt (a továbbiakban: rendezvény) szervezett, amelyhez kapcsolódóan név4 (a továbbiakban: kifogástevő) 2024. december 20. napján a veszprémi HVB-nél kifogást terjesztett elő.
- Jogszabálysértésként a Ve. 2. § (1) bekezdésében szabályozott több alapelvnek - a) pont: a választás tisztaságának megóvása, c) pont: az esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között, e) pont: a jóhiszeműség és rendeltetésszerű joggyakorlás – megsértésére hivatkozott, csatolva okirati bizonyítékokat is. Álláspontja szerint a Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) e törvényhelyeket azzal sértette meg, hogy a rendezvényt kizárólag a Fidesz-KDNP képviselőjelöltjének, név3nak (a továbbiakban: képviselőjelölt) a kampányrendezvényeként reklámozta, a többi jelöltet nem említette, ők a rendezvényre meghívást sem kaptak. A program a képviselőjelölt támogatására jött létre, aki azzal, hogy a közpénzből megvalósult támogatást elfogadta, megsértette a Ve. hivatkozott rendelkezéseit. A rendezvény és az arról szóló tudósítások a választási kampány részének tekinthetők, alkalmasak a választói akarat befolyásolására, a képviselőjelölt népszerűsítésére.
A HVB határozata
- A HVB 179/2024. (XII. 23.) HVB számú határozatával a kifogást a Ve. 220. §-a alapján elutasította.
- Indokolása szerint a kifogásban előadottak és a benyújtott bizonyítékok nem alkalmasak az Önkormányzat és a képviselőjelölt terhére a Ve. 2. § (1) bekezdés a), c) és e) pontjaiban foglalt alapelvek megsértésének megállapítására. Téves a kifogástevő következtetése, hogy a rendezvény a képviselőjelölt kampánytevékenységét szolgálta, az nem tekinthető az Önkormányzat kampánytevékenységének sem, mivel annak megszervezésére nem a 2025. január 19. napjára kitűzött időközi önkormányzati választás adott indokot. A rendezvény nyilvános volt, azon más jelölő szervezetek, jelöltek is részt vettek, erre az Önkormányzat, illetve a rendezésért felelős intézmény1 mindenkinek egyformán lehetőséget biztosított. A Ve. 139. § (2) bekezdésére, 140. §-ára, 141. §-ára alapítottan hangsúlyozta, hogy a kampányeszközök használata nem kapcsolódhat a jelöltön, illetve jelölő szervezeten kívüli egyéb személyhez.
- A kifogástevő a támogatás jogszerűtlen elfogadásával összefüggésben a pénzügyi támogatás nyújtóját nem jelölte meg, csupán feltételezésekbe bocsátkozott, bizonyítékot sem csatolt, ezért a Ve. 44. § (2) bekezdésének – törvénysértés esetén eljárás kezdeményezése - alkalmazására nem értékelt lehetőséget. Utalt az Alkotmánybíróság 3279/2019. (XI. 05.) AB számú határozatára, a Kúria Kvk.39.502/2022/2. számú döntésére.
A fellebbezés
- A kérelmező a HVB határozatával szemben fellebbezést terjesztett elő. A bevezető részben az álláspontja szerint megsértett jogszabályhelyek szövegszerű idézése nélkül megjelölte a Ve. 2. § a), c), e), valamint 14. § e) pontjait és állította, hogy: „a döntés mérlegelése nem okszerű, nem tárgyilagos és elfogult”. Hivatkozott érintettségére, előadva, hogy a rendezvény a képviselőjelöltnek előnyt, a többi jelölő szervezetnek, jelölteknek, így neki is hátrányt okozott.
- A fellebbezés „A” pontjában jogszabályi hivatkozás nélkül rögzítette, hogy a kifogással egyetért, a HVB határozatával azonban nem, ismertette a rendezvényen történteket és csatolt két választópolgári véleményt is.
- A jogorvoslat „B” pontjában idézte a Ve. 14. § (1) bekezdését, részletezte a kifogásban foglaltakat, a rendezvényre vonatkozó ismereteit, a HVB határozati megállapításait. A 4. oldal első bekezdésében általánosságban, a konkrét ügyre vonatkozó tényállási elem megjelölése nélkül a Ve. 2. §-ába foglalt alapelvekre, a továbbiakban tényállási elemekhez kapcsolás nélkül kúriai döntésekre (Kvk.37.359/2014/2., Kvk.37.395/2014/2., Kvk.37.359/2014/2., Kvk.39.503/2022/2.), valamint az Alkotmánybíróság IV.2242/2024. AB számú határozatára hivatkozott.
A TVB határozata
- A Veszprém Vármegyei Területi Választási Bizottság (a továbbiakban: TVB) 54/2024. (XII. 28.) számú határozatával a kérelmező fellebbezését - a Ve. 43. §-ára, 223. § (3) bekezdésére, 224. § (3) bekezdés a) pontjára, 231. § (1) bekezdés d) pontjára alapítottan - érdemi vizsgálat nélkül elutasította.
- A határozat I. pontjában az elsőfokon eljárt választási bizottság döntését, a II. pontban a fellebbezést, a III. pontban jogi indokait rögzítette. A Kúria Kvk.38.072/2014/2., Kvk.37.326/2014/3., Kvk.37.325/2014/3. számú döntéseire utalással kifejtette, hogy a fellebbezésben nem elegendő a kérelmező által sérelmesnek minősített körülmények leírása, konkrétan meg kell határozni, hogy a támadott határozat, illetve annak indokolása melyik jogszabálynak mely rendelkezését, milyen okból sérti. A kérelmező ezeket nem jelölte meg, amelyek hiányában a fellebbezésben kifejtett érvek érdemben nem voltak vizsgálhatók.
A felülvizsgálati kérelem
- A kérelmező felülvizsgálati kérelmében a Ve. 231. § (5) bekezdés b) pontja alapján kérte a TVB határozatának - a HVB határozatára is kiterjedő - megváltoztatását a fellebbezésében foglalt jogsértések, jogi érvelés alapján. Kérte továbbá annak megállapítását, hogy az Önkormányzat, mint a rendezvényt szervező intézmény1 fenntartója, a polgármester és a képviselőjelölt megsértették a Ve. 2. § (1) bekezdés a), c), e) pontjait.
- Álláspontja szerint a TVB-nek a Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontjára alapított döntése sérti a Ve. 14. § (1) bekezdését, a Ve. 231. § (5) bekezdése alapján érdemi döntést kellett volna hoznia, mivel a fellebbezés részletesen tartalmazza az 1. oldalon a második bekezdésben, hogy jogorvoslati kérelmét a megjelölt jogszabályhelyekre, és a 3. oldalon a másodiktól a hatodik bekezdésekig kifejtett jogi érvelésére alapította, mindegyik érvelés valamennyi jogszabályhelyre egységesen vonatkozott. Idézett a fellebbezéséből, a kifogásban foglaltakra utalva vitatta a HVB határozatának a kifogásra vonatkozó indokolását.
- Az Önkormányzat a Kúria felhívására nyilatkozatot nem terjesztett elő.
A Kúria döntése és jogi indokai
- A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
- A felülvizsgálati kérelmet a Ve. 222. § szerint az ügyben érintett kérelmező – az időközi választáson nyilvántartásba vett képviselőjelölt – terjesztette elő a Ve. 224. § (2) bekezdésében rögzített határidőn belül, szabályos meghatalmazással rendelkező jogi képviselővel eljárva, így a felülvizsgálati eljárásnak akadálya nem volt.
- Az Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdése szerint mindenkinek joga van ahhoz, hogy jogorvoslattal éljen az olyan bírósági, hatósági és más közigazgatási döntés ellen, amely jogát vagy jogos érdekét sérti. A kérelmező az Alaptörvényben rögzített jogát gyakorolta akkor, amikor a HVB határozatával szemben fellebbezést, a TVB határozata ellen felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő.
- A Ve. által meghatározott jogorvoslati rendszerben a 231. § (4) bekezdése szerint a fellebbezés, illetve a bírósági felülvizsgálati kérelem alapján a fellebbezés elbírálására jogosult választási bizottság, illetve a bíróság a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást megvizsgálja. A bírósági felülvizsgálati kérelem alapja a választási kifogást elbíráló HVB határozattal szemben előterjesztett fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasító TVB határozat, így a Kúria elsődlegesen azt vizsgálta, hogy fennáll-e a Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontjában foglalt, a TVB részéről határozata III. pontjában megállapított tartalmi hiányosság.
- A Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja értelmében a fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, ha nem tartalmazza a 224. § (3) bekezdésében foglaltakat. A Ve. 224. § (3) bekezdés a) pontja akként rendelkezik, hogy a fellebbezésnek tartalmaznia kell a kérelem 223. § (3) bekezdése szerinti alapját, azaz fellebbezést a Ve. 223. § (3) bekezdés a) pontja alapján jogszabálysértésre hivatkozással lehet benyújtani.
- A Ve. 223. § - 225. §-aiban foglaltak a fellebbezés és a bírósági felülvizsgálati kérelem benyújtására vonatkozó alapvető szabályokat azonos módon szabályozzák. A Kúria töretlen, egységes joggyakorlata szerint a fellebbezésben, a bírósági felülvizsgálati kérelemben nem elég a kifogásban megjelölt jogsértésre hivatkozni, hanem a választási bizottság döntésének, a határozatnak a jogszabálysértő jellegét kell kifejteni, megindokolni és bizonyítani, ezért kiemelkedően jelentős szerepe van annak, hogy a kérelmező melyik jogszabály megsértésére és ahhoz kapcsolódóan milyen indokolással támadja a választási bizottság határozatát (Kvk.39.411/2022/3.). Ha például a fellebbezésből mindezek hiányoznak, a jogorvoslatot előterjesztő mulasztása a jogorvoslati kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítását eredményezi (Kvk.37.292/2014/2., Kvk.37.324/2014/3., Kvk.37.325/2014/3., Kvk.39.307/2022/2., Kvk.39.037/2024/4., Kvk.39.154/2024/5., Kvk.39.176/2024/3., Kvk.39.182/2024/2.).
- A Kúria nem a kifogásról dönt - az a választási bizottság feladata -, hanem a TVB határozatának jogszerűségéről, amelynek során először a fellebbezést vizsgálva megállapította, hogy az jogszabálysértésre hivatkozást csak formálisan tartalmaz. A kérelmező a jogorvoslati kérelme bevezető részében a Ve. 2. § (1) bekezdés a), c), e), valamint 14. § e) pontját [helyesen 14. § (1) bekezdés] csak megjelölte, továbbá a „B” pontban a 4. oldal első bekezdésében általánosságban utalt a választási bizottság bizonyíték értékelési és a Ve. 218. – 219. §-ainak megfelelő döntéshozatali kötelezettségére. Nem fejtette ki, hogy a határozat milyen konkrét tények, körülmények időrendi, logikai összefüggései alapján melyik jogszabályt miként megsértve jogszabálysértő. A kérelmező iratellenesen hivatkozott arra, hogy a fellebbezés jogszabályhely megjelöléssel és ahhoz kapcsolt jogi érveléssel alátámasztott lenne.
- A jogorvoslati eljárásban a fellebbezést előterjesztő személy feladata annak részletes kifejtése, bemutatása bizonyított indokolással, hogy a kifogást elutasító HVB döntés miért jogszabálysértő, és a kifogás miért alapos. Nem elegendő csak jogszabályhelyet megjelölni, hanem a jogszabályhelyhez kapcsolva annak megsértését megvalósító azt a tevékenységet, téves jogértelmezést is elő kell tárni, bemutatni és igazolni, amelyeket a jogorvoslati kérelmet előterjesztő szerint a választási szerv a határozata meghozatalakor elkövetett. A határozat jogszerűsége nem a kifogásban előadott érvek alapján ítélhető meg. A Ve. 223. § (3) bekezdés a) pontjának követelménye akkor teljesül, ha a kérelmező által megjelölt jogszabályi rendelkezés összevethető a valóságban megtörtént, illetve a határozatban megállapított tényállással, és a jogorvoslati kérelem tartalmazza azt is, hogy mi a jogsértő magatartás, illetve a kérelmező szerint a kifogás alapján milyen jogkövetkezmények megállapítása lett volna helytálló és miért. A kérelmező fellebbezésében előadottak és a megjelölt jogszabályok alapján ez nem volt megállapítható.
- A Kúria szerint a TVB jogszerűen állapította meg, hogy a fellebbezés a megsértett jogszabályra vonatkozó érdemi jogi érvelést nem tartalmaz, a Ve. 224. § (3) bekezdés a) pontjában foglalt feltételnek nem felel meg, ezért a Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja alkalmazásával az érdemi vizsgálat nélküli elutasítás helytálló döntés.
- A Kúria a TVB határozat jogszerűségének megállapítása miatt, azt követően a felülvizsgálati kérelemben az ügy érdemére vonatkozó kérelmezői előadást nem értékelhette, ahogyan az – az érdemi vizsgálat nélküli elutasítás jogszerűsége okán – a határozat megállapításainak cáfolatát sem eredményezhette. A Kúria a Kvk.37.292/2014/2. számú döntésében rámutatott arra, hogy: „Az érdemi vizsgálat nélküli elutasítás törvényessége az ügy érdemét érintő érvekkel nem cáfolható.”.
- Észlelte a Kúria, hogy a kifogás a polgármesterrel szemben jogsértés megállapítására irányuló kérelmet nem tartalmazott, arra a kérelmező kizárólag a felülvizsgálati kérelmében hivatkozott. A Ve. 225. §-a ugyan lehetőséget biztosít a fellebbezésben és a felülvizsgálati kérelemben új tények és bizonyítékok előterjesztésére, ez azonban nem jelenti azt, hogy a kérelmező olyan jogsértésre hivatkozzon, ami nem volt a HVB eljárásának tárgya, melyre vonatkozóan a határozat döntést nem tartalmazott, ezért annak érdemi vizsgálatát a Kúria mellőzte (Kvk.37.343/2015/3., Kvk.37.197/2014/3.).
- Mindezek folytán a Kúria a TVB határozatát a Ve. 231. § (5) bekezdés a) pontja alkalmazásával helybenhagyta.
A döntés elvi tartalma
- A jogorvoslati eljárásban a fellebbezést előterjesztő személy feladata annak bemutatása, indokolása, hogy a kifogást elutasító HVB döntés miért jogszabálysértő és a kifogás miért alapos. A fellebbezésben nem csupán a megsértett jogszabályhelyet kell megjelölni, hanem a jogszabályhelyhez kapcsolva azt a téves jogértelmezést, a jogszabálysértést megvalósító tevékenységet is, amelyet a választási szerv határozata meghozatalakor elkövetett.
Záró rész
- A Kúria a felülvizsgálati kérelemről a Ve. 229. § (2) bekezdése alapján nemperes eljárásban három hivatásos bíróból álló tanácsban határozott.
- A kérelmező az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 45/A. § (5) bekezdésében meghatározott mértékű illeték megfizetésére a Ve. 228. § (2) bekezdése, valamint a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (Kp.) 35. § (1) bekezdése folytán alkalmazandó, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (Pp.) 101. § (1) bekezdése, és 102. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően köteles, melyet az állami adó- és vámhatóság által közzétett 10032000-01070044-09060018 számú illetékbevételi számlára kell megfizetnie. Az illetékfizetési kötelezettség esedékességére az Itv. 78. § (4) bekezdése az irányadó, az illeték megfizetése során az illetékfizetési kötelezettséget tartalmazó jogerős bírósági határozatot hozó bíróság megnevezését, a bírósági ügyszámot, valamint az adóazonosító számot közleményként fel kell tüntetni.
- A végzés elleni további jogorvoslat lehetőségét a Ve. 232. § (5) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2025. január 4.
Dr. Kurucz Krisztina sk. a tanács elnöke
Dr. Bernáthné dr. Kádár Judit sk. előadó bíró
Dr. Rák-Fekete Edina sk. bíró