A Kúria
végzése
Az ügy száma: Kvk.III.39.021/2024/3.
A tanács tagjai: Dr. Kovács András a tanács elnöke, Dr. Gyurán Ildikó előadó bíró, Dr. Sperka Kálmán bíró
A kérelmező: … (...)
A kérelmező képviselője: … (ügyintéző ügyvéd: Dr. Nemes Dénes, …)
Az eljárás tárgya: választási ügyben hozott határozat bírósági felülvizsgálata
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél: a kérelmező
A felülvizsgálni kért jogerős határozat: Nemzeti Választási Bizottság 22/2024. számú határozata
Rendelkező rész
A Kúria a Nemzeti Választási Bizottság 22/2024. számú határozatát helybenhagyja.
A nemperes eljárás illetéke az állam terhén marad.
A végzés ellen további jogorvoslatnak helye nincs.
Indokolás
A felülvizsgálat alapjául szolgáló tényállás
- A kérelmező 2024. március 18-án kezdeményezte a Nemzeti Választási Bizottságnál (a továbbiakban: NVB) az Európai Parlament tagjai, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételét.
Az NVB határozata
- Az NVB 22/2024. számú határozatában a kérelmező jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét visszautasította.
- A határozatát arra alapította, hogy a kérelmező szervezet célja – amely elsősorban a szlovák zenei kultúra hagyományainak megőrzése, ápolása, azok színpadra állítása – nem teljesíti a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (továbbiakban: Njtv.) 2. § 14. pontjában előírt követelményt, nevezetesen azt, hogy nemzetiségi szervezet a párt és szakszervezet kivételével a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában szereplő olyan egyesület, amelynek alapszabályában – a nemzetiségi önkormányzati választás évét megelőzően legalább 3 éve – rögzített célja az Njtv. szerinti, konkrétan megjelölt nemzetiség képviselete.
- Az NVB megvizsgálta a kérelmező 2021. január elsején hatályos (Alapszabály 1.), valamint a bejelentés időpontjában hatályos alapszabályát (Alapszabály 2.) és a szervezet adatait tartalmazó kivonatot, figyelemmel a Kúria Kvk.IV.37.946/2019/2., Kvk.III.37.927/2019/2. számú és a Kvk.I.37.934/2019/2. számú végzéseiben lefektetett szempontokra is. Elsődlegesen azt vizsgálta, hogy azokban szerepel-e a szlovák nemzetiség képviselete a nemzetiségi önkormányzati tevékenységben, mert ahogyan azt a Kvk.I.37.934/2019/2. számú végzés rögzítette, csak ebben az esetben minősülhet az egyesület nemzetiségi szervezetnek, csak ilyen tevékenység folytatása esetén van lehetőség a nemzetiségi önkormányzati választásokon való jelölt állításra az Njtv. 58.§ (1), valamint 60. § (1) és (2) bekezdése alapján.
- Olyan rendelkezést azonban, amely egyértelműen utalna arra, hogy a kérelmező célja a szlovák nemzetiség képviselete, az NVB nem talált egyik alapszabályban sem.
- Az Alapszabály 1. II. pontja szerint „Az Egyesület célja tevékenységi köre:
a.) a Magyarországi szlovákok zenei kultúrájának felgyűjtése, művelése, a szlovák népdalok négyszólamú feldolgoztatása, komponálása. A kórusművek betanulása, színpadra állítása a kórusművek kiadása írott és hangzó formában. A Kórus közhasznú tevékenységet folytat.
b.) Koncertek szervezése-a szlovákok által lakott településeken, a kerületi szlovák önkormányzatok rendezvényein, az Országos Szlovák Önkormányzat ünnepségein, valamint a szlovák egyház-zenei fesztiválokon.
c.) Kórusfesztiválok rendezése-hazai és nemzetközi szlovák kórusok részvételével.
d.) Nemzetközi Kórustalálkozón való részvétel.
e.) Kiadványozás-Magyarországi kortárs szlovák kórusművek írott és hangzóanyag CD kiadása.
f.) Szakmai képzés-Kórustábor szervezése”
- Az Alapszabály 1. II. 2.2. pontja szerint „Az Egyesület ezen célok elérése érdekében szorosan együttműködik más helyi szervezetekkel, elsősorban az alapbázist képző Fővárosi, az Országos Szlovák Önkormányzattal, de számít a Fővárosi kerületi, illetve a főváros környéki szlovák önkormányzatok és a Budapesti Szlovák Intézet támogatására is. Természetesen kapcsolatot tart fenn a hazai és a határon túli szlovák és harmadik országbeli szlovák kulturális szervezetekkel is. Kapcsolatot tart:
a, a hazai szlovák kórusokkal, civil szervezetekkel,
b, a szlovák önkormányzatokkal,
c, az anyaországi Határon Túli szlovákok Hivatalával,
d, az anyaország szakmai szervezeteivel, kórusaival,
e, a világban működő szlovák szervezetekkel, kórusokkal.”
- Az Alapszabály 2. II. pontja szerint „Az Egyesület célja tevékenységi köre:
„a.) a Magyarországi szlovákok zenei kultúrájának felgyűjtése, művelése, a szlovák népdalok négyszólamú feldolgoztatása, komponálása. A kórusművek betanulása, színpadra állítása a kórusművek kiadása írott és hangzó formában. A Kórus közhasznú tevékenységet folytat.
b.) Koncertek szervezése a szlovákok által lakott településeken, a kerületi szlovák önkormányzatok rendezvényein, az Országos Szlovák Önkormányzat ünnepségein, valamint a szlovák egyház-zenei fesztiválokon.
c.) Kórusfesztiválok rendezése hazai és nemzetközi szlovák kórusok részvételével.
d.) Nemzetközi Kórustalálkozón való részvétel.
e.) Kiadványozás-Magyarországi kortárs szlovák kórusművek írott és hangzóanyag CD kiadása.
f.) Szakmai képzés-Kórustábor szervezése”
- Az Alapszabály 2. II. 2.2. pontja szerint „Az Egyesület ezen célok elérése érdekében szorosan együttműködik más helyi szervezetekkel, elsősorban az alapbázist képző Fővárosi, az Országos Szlovák Önkormányzattal, de számít a Fővárosi kerületi, illetve a főváros környéki szlovák önkormányzatok és a Budapesti Szlovák Intézet támogatására is. Természetesen kapcsolatot tart fenn a hazai és a határon túli szlovák és harmadik országbeli szlovák kulturális szervezetekkel is. Kapcsolatot tart:
a) a hazai szlovák kórusokkal, civil szervezetekkel,
b) a szlovák önkormányzatokkal,
c) az anyaországi Határon Túli Szlovákok Hivatalával,
d) az anyaország szakmai szervezeteivel, kórusaival,
e) a világban működő szlovák szervezetekkel, kórusokkal.”
- Figyelemmel tehát arra, hogy a kérelmező alapszabályaiban nem szerepel a szlovák nemzetiség egyértelmű képviselete, az NVB megállapította, hogy a szervezet bejelentése nem felel a jogszabályi feltételeknek, ezért a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 133. § (2) bekezdése alapulvételével visszautasította a jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételét az Európai Parlament tagjainak, a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint a nemzetiségi önkormányzati képviselők közös eljárásban tartott 2024. évi választásán.
A felülvizsgálati kérelem
- A kérelmező felülvizsgálati kérelmében az NVB határozatának megváltoztatását és nyilvántartásba vételét indítványozta.
- Kifejtette, hogy a határozat sérti az Alaptörvény XXIX. cikkét, a Ve. 2. § c) és e) pontjait, 132. §-át, továbbá az Njtv. 2. § 14. és 15. pontjait, 4. § (1) bekezdés c) pontját.
- Érvelése szerint a felhívott kúriai döntések szerinti nemzetiségi szervezet meghatározása talán megfelel a formális jogértelmezésnek, azonban nem szolgálja a szabályosan működő nemzetiségi szervezetek választási joggyakorlását.
- Arra a kérdésre, hogy a nemzetiségi egyesület egyidejűleg nemzetiségi szervezet-e, álláspontja szerint az Njtv. 2. § 14. pontja megadja a választ. Ez azonban kizárólag az Njtv. 2. § 15. pontjával együtt értelmezhető azzal a következtetéssel, hogy az Njtv. fogalomrendszerében nemzetiségi szervezet kizárólag nemzetiségi egyesület lehet. Nem lehetett a jogalkotó szándéka egy olyan szűk jogértelmezés, hogy nemzetiségi szervezet csak olyan nemzetiségi egyesület lehet, amely a nemzetiség képviseletét politikai értelemben ellátja, figyelemmel arra is, hogy a magyarországi nemzetiségek képviseletét a nemzetiségi önkormányzatok és szószólók látják el.
- A nemzetiségi közösségek a nemzetiségek érdekvédelmét és érdekképviseletét jellemzően a nemzetiségi kulturális autonómiával összefüggő tevékenységükön keresztül látják el. Utalt e körben az Njtv. 10. § (1) bekezdésére is.
- Azon nemzetiségi egyesületek, amelyek a kulturális autonómiával közvetlenül összefüggő tevékenységet látnak el, nem foszthatóak meg attól, hogy nemzetiségi jelölő szervezetként nyilvántartásba kerüljenek.
- Utalt arra is, hogy az alapszabályában megfogalmazott célok és tevékenységek összességének nyelvtani értelmezése alapján megállapítható, hogy a nemzetiségek képviseletét ellátja.
- Jelentősége van annak is, hogy az egyesületet 2019-ben – érdemben azonos jogszabályi környezet mellett – jelölő szervezetként nyilvántartásba vették. Visszamenőleg azt a határozatot nem lehet jogszerűtlennek nyilvánítani.
A Kúria döntése és jogi indokai
- A kérelmező felülvizsgálati kérelme alaptalan.
- A kérelmező saját jelölő szervezeti minőségét érintő kérdésben járt el, a Ve. 1. § c) pontja folytán alkalmazandó Ve. 222. § (1) bekezdés szerinti érintettségére nézve kétség nem merült fel, ezért azt a Kúria elfogadta. Az elektronikus dokumentumban benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelmet az ügyvédi képviselettel eljáró kérelmező a Ve. 224. § (2) bekezdésében meghatározott határidőn belül terjesztette elő, azon minősített elektronikus aláírás szerepelt, és annak tartalma megfelelt a Ve. 224. § (3) bekezdésében foglaltaknak, így a Kúria a felülvizsgálati kérelmet érdemben bírálta el.
- A felülvizsgálati kérelemben is felhívott Alaptörvény XXIX. cikk (2) bekezdése szerint Magyarországon élő nemzetiségek helyi és országos önkormányzatokat hozhatnak létre. Azt, hogy a nemzetiségek ezzel a lehetőséggel élnek, vagy sem, részt vehetnek-e ilyen típusú önkormányzat tevékenységében, vagy sem, a Ve. és az Njtv. keretei között kell vizsgálni.
- A Ve. 3. § (1) bekezdésének 3. d) pontja alapján a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán jelölő szervezet a választás kitűzésekor a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában jogerősen szereplő nemzetiségi szervezet, ha a választási bizottság a jelölő szervezetek nyilvántartásába felvette.
- Az Njtv. 58. § (1) bekezdése és 60. § (1) és (2) bekezdése értelmében a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán jelöltet és listát nemzetiségi szervezet állíthat.
- Az Njtv. 2. § 14. pontja kimondja, hogy az 50-72. §-ok alkalmazásában nemzetiségi szervezet a párt és szakszervezet kivételével a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában szereplő olyan egyesület, amelynek alapszabályában – a nemzetiségi önkormányzati választás évét megelőzően legalább 3 éve – rögzített célja az Njtv. szerinti, konkrétan megjelölt nemzetiség képviselete.
- A felülvizsgálati kérelemben hivatkozott Njtv. 2. § 15. pontja a nemzetiségi egyesület meghatározásáról szól, amely kimondja, hogy alapszabálya szerint adott nemzetiség érdekvédelmét, érdekképviseletét, a nemzetiségi kulturális autonómiával közvetlenül összefüggő tevékenységet ellátó egyesület.
- A Njtv. szabályozási rendszerének áttekintése során a Kúria Kfv.I.37.934/2019/2. számú végzésben már elvi éllel mondta ki, hogy míg a 15. pont a nemzetiségi kulturális autonómiával áll összefüggésben, a 14. pont kifejezetten a nemzetiségi önkormányzati képviselet viszonylatában adja meg a nemzetiségi szervezet fogalmát. A két törvényi definíció tehát két eltérő tevékenységet feltételez, így az egyiket célzó érdekképviselet nem alkalmas a másik területen való képviselet ellátására. Ha elfogadnánk ugyanis a kérelmező által levezetett jogértelmezést e körben, az kiüresítené a 2. § 14. pontjában meghatározott alapszabályi feltételt valamennyi nemzetiségi egyesület vonatkozásában. A támadott határozatban vizsgált nemzetiségi szervezet meghatározását nem a kúriai gyakorlat, hanem maga az Njtv. fogalmazza meg.
- Ennek ismeretében helytállóan jár el az NVB, amikor a Njtv. szerinti nemzetiségi önkormányzati választás kapcsán azt vizsgálta, hogy a kérelmező az Njtv. 2.§ 14. pont szerinti nemzetiségi szervezetnek tekinthető-e.
- Ezen vizsgálat során arra kellett tekintettel lenni, hogy a kérelmező alapszabályaiban rögzített célok között szerepel-e a szlovák nemzetiség képviselete a nemzetiségi önkormányzati tevékenységben, mivel csak ebben az esetben minősülhet nemzetiségi szervezetnek, csak ilyen tevékenység folytatása esetén van lehetőség a nemzetiségi önkormányzati választásokon való jelölt állításra az Njtv. 58.§ (1) bekezdése, valamint 60.§ (1) és (2) bekezdése szerint.
- Ennek megfelelően a Kúria megvizsgálta a kérelmező alapszabályait teljes egészében és az NVB-vel egyezően arra a megállapításra jutott, hogy abban nem található olyan rendelkezés, amely alátámasztaná, hogy a kérelmező célja a szlovák nemzetiség képviselete.
- Hangsúlyozza a Kúria, sem az alapszabályok II., sem azok II. 2.2. pontjában felsorolt célok és tevékenységek nem támasztják azt alá, hogy a kérelmező a nemzetiségek képviseletének céljával létrehozott szervezet. Az alapszabályokban meghatározott tevékenységekből nem következik, hogy kérelmező a szlovák nemzetiség képviseletét kívánja ellátni.
- Megállapítható volt az is, hogy a tevékenységek között szereplő különböző szervezetekkel, intézményekkel és önkormányzatokkal való együttműködésből a szlovák zenei kultúra megőrzésére és fejlesztésére irányuló tevékenységük segítése érdekében nem következik automatikusan, hogy a kérelmező a szlovák nemzetiséget kívánja képviselni a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán.
- A Kúria mindemellett hangsúlyozza, jelen bírósági felülvizsgálat tárgya az NVB 22/2024. számú határozatának jogszerűsége, így a 2019. évhez kapcsolódó jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vétel esetleges jogszerűsége vagy jogszabálysértő jellege nem befolyásolja a jelen határozat jogi megalapozottságát. A kérelmező által hivatkozott visszamenőleges jogszerűtlenné nyilvánításról nincs szó.
- A Kúria összességében megállapította, hogy az NVB – követve a felsőbírósági gyakorlatot is – helytállóan jutott arra a következtetésre, hogy a kérelmező vizsgált alapszabályai szerint, az Njtv. 2. § 14. pontja alkalmazásában nem minősül nemzetiségi szervezetnek, így nem illeti meg a Njtv. 58.§ (1), valamint 60. § (1) és (2) bekezdései szerinti jelölt-és listaállítás joga.
- Mindezek alapján a Kúria a Ve. 231. § (5) bekezdés a) pontját alkalmazva a támadott határozatot helybenhagyta.
A határozat elvi tartalma
- Az Njtv. 2. § 15. pontja a nemzetiségi kulturális autonómiával áll összefüggésben, a 14. pont pedig kifejezetten a nemzetiségi önkormányzati képviselet viszonylatában adja meg a nemzetiségi szervezet fogalmát. A két törvényi definíció két eltérő tevékenységet feltételez, így az egyiket célzó érdekképviselet nem alkalmas a másik területen való képviselet ellátására.
Záró rész
- A Kúria a felülvizsgálati kérelemről a Ve. 229. § (2) bekezdése szerint nemperes eljárásban, három hivatásos bíróból álló tanácsban határozott.
- A kérelmezőt az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 5. § (1) bekezdés d) pontja alapján személyes illetékmentesség illette meg, ezért az Itv. 45/A. § (5) bekezdése szerint feljegyzett nemperes eljárási illetéket a Ve. 228. § (2) bekezdése szerint irányadó – a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 35. § (1) bekezdése szerint alkalmazandó –, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 102. § (6) bekezdésének megfelelően az állam terhén marad.
- A végzés elleni további jogorvoslat lehetőségét a Ve. 232. § (5) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2024. március 24.
Dr. Kovács András s.k. a tanács elnöke,
Dr. Gyurán Ildikó s.k. előadó bíró,
Dr. Sperka Kálmán s.k. bíró