A Kúria
Önkormányzati Tanácsának
határozata
Az ügy száma: Köf.5.008/2025/6.
A tanács tagjai:
Dr. Sugár Tamás a tanács elnöke
Dr. Dobó Viola előadó bíró
Dr. Balogh Zsolt bíró
Dr. Bögös Fruzsina bíró
Dr. Kiss Árpád Lajos bíró
Az indítványozó: Szegedi Törvényszék
Az érintett önkormányzat: Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata (Cím1)
Az érintett önkormányzat képviselője: Dr. Bene István ügyvéd (Cím2)
Az ügy tárgya: önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének vizsgálata
Rendelkező rész
A Kúria Önkormányzati Tanácsa
- Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az önkormányzat tulajdonában álló önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről szóló 11/2022. (V. 9.) önkormányzati rendelete 4. számú melléklete1.) pont Szociális lakbérek II. pontja más jogszabályba ütközésének vizsgálatára irányuló indítványt elutasítja;
- elrendeli, hogy a határozat közzétételére – a kézbesítést követő nyolc napon belül – az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon kerüljön sor.
A határozat ellen jogorvoslatnak nincs helye.
Indokolás
Az indítvány alapjául szolgáló tényállás
- A Szegedi Törvényszék előtt 5.Pf.20.167/2024. szám alatt folyamatban lévő fellebbezési eljárás tényállása szerint a Szeged Megyei Jogú Város kizárólagos tulajdona a 3875/2 hrsz.-ú, a természetben Cím3 szám alatti, 103 m2 alapterületű összkomfortos, hagyományos építési módú lakás (a továbbiakban: ingatlan), amelynek a vagyonhasznosítója a per felperese.
- A felperes bérbeadó és az alperes bérlő 2006. november 28. napján az ingatlan használatának határozatlan időre történő átengedése tárgyában lakásbérleti szerződést kötöttek, amelyet 2023. március 21. napján – a bérlő névváltozása miatt – módosítottak.
- A szerződés módosítását megelőzően, a felperes a 2023. január 9-i levelében tájékoztatta az alperest arról, hogy a Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének az önkormányzat tulajdonában álló önkormányzati lakások bérletéről, a lakbérek mértékéről szóló 11/2022. (V. 9.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Ör.) 4. számú mellékletének „Szociális lakbérek II.” pontjában foglaltak alapján az I. lakbér övezet a 80 m2 feletti alapterületű lakások esetében – kivéve a Cím4 alatti épületet – a szociális lakbér mértéke 2023. január 1. napjától a „Szociális lakbérek I.” táblázatban szereplő díjtételek másfélszerese. A fentieken túl tájékoztatta az alperest arról is a felperes, hogy 2023. január havi bérleti díj számla már a hivatkozott rendelet szerinti díjtételt tartalmazza. Az alperes 2023. január 22-i levelében vitatta a felperes által megállapított bérleti díj mértékét.
- A felperes keresetében kérte, hogy a bíróság kötelezze az alperest, hogy fizessen meg 15 nap alatt a felperes felé 257.932,- forint lakbért és ezen összeg után 2023. október 1. napjától a kifizetésig, minden naptári félév teljes idejére a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamattal megegyező mértékű késedelmi kamatot azzal, hogy a késedelmi kamatkövetelés legfeljebb évi 25%-os mértékben érvényesíthető.
- A polgári perben az elsőfokú bíróság a keresetnek helyt adott. A bérlő fellebbezése folytán eljáró Szegedi Törvényszék (a továbbiakban: indítványozó) mint másodfokú bíróság a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 132. § (1) bekezdése szerint eljárva a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 144. §-a alapján, az eljárás felfüggesztése mellett az 5.Pf.20.167/2024/9. számú végzésében a Kúriánál indítványozta az Ör. más jogszabályba ütközésének vizsgálatára irányuló eljárást.
Az indítvány és az Önkormányzat védirata
- Az indítványozó álláspontja szerint az Ör. 4. számú mellékletének 1. pont Szociális lakbérek II. pontja ellentétes a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVII. törvény (a továbbiakban: Lakástörvény) 34. § (2) bekezdésével, valamint annak 2. számú melléklete j) pontjával.
- A sérelmezett rendelkezés szerint az Ör. abban az esetben, ha a bérlemény összkomfortos komfortfokozatú hagyományos épületben és az I. övezetben helyezkedik el, valamint alapterülete meghaladja a 80 m2-t, a fizetendő lakbér mértéke az ugyanezen besorolású 80 m2 alatti alapterületű lakások bérleti díjának másfélszerese, ami csak 158,- Ft/m2/hó különbséget jelent az ugyanolyan paraméterű, de költségelven megállapított bérleti díjhoz képest.
- Az indítványozó kifejtette, hogy a költségelvű lakbérek között az Ör. nem differenciál a bérlemények négyzetméterben kifejezett alapterülete alapján. A 80 m2 alatti, az említett kategóriába tartozó önkormányzati lakások bérleti díja 2023-ban 528,- forint volt, ami 422,- forinttal kevesebb, mint az ugyanazon kategóriájú költségelven bérbeadott bérlemények bérleti díja. A 80 m2 alatti alapterületű, ugyanolyan besorolású bérlakások esetén tehát 422,- Ft/m2/hó az a különbség, ami biztosítja az Lakástörvény 34. § (4) bekezdése alapján, hogy azonos kondíciók mellett a bérbeadó az épülettel, az épület központi berendezéseivel és a lakással, a lakásberendezésekkel kapcsolatos ráfordításai megtérüljenek.
- Az indítványozó állápontja szerint nem világos, hogy a 80 m2 feletti alapterületű bérlemények esetén a szociális lakbérek és a költségelvű lakbérek ugyanezen kategóriájú bérleményekre vonatkozó mértéke közötti 158,- Ft/m2/hóból kiindulva a Szociális lakbérek II. mértékű lakbér a Lakástörvény 34. § (4) bekezdésében megjelölt ráfordításokat is magában foglalja-e. Amennyiben erre a kérdésre a válasz nemleges, és az Ör. kizárólag a Lakástörvény 34. § (2) bekezdésében írt paraméterek alapján határozza meg a bérleti díjat a Szociális lakbérek II. kategóriában, az indítványozónak „komoly kételye merül fel a tekintetben”, hogy az Ör. az említett paramétereket és különösen a lakás alapterületét a többi paraméterrel, illetve a 80 m2 alatti lakásokra vonatkozó, az azokat megalapozó paraméterekkel összhangban és azokkal arányban állapította-e meg.
- Az indítványozó utalt arra is, hogy az Ör. 4. számú melléklete az említett Szociális lakbérek II. szabályozásán kívül egyetlen más kategóriában sem tesz különbséget a bérlemények alapterülete között, illetve a 80 m2-es cezúra az Ör. egyetlen rendelkezéséből sem következik, illetve arra nem vezethető vissza, annak magyarázata az Ör.-ben és annak mellékleteiben sem található. Álláspontja szerint az Ör. 4. számú mellékletének Szociális lakbérek II. pontja indokolatlanul tesz különbséget az ugyanazon kategóriába tartozó, de 80 m2 alatti és a feletti alapterületű bérlemények között, ami azt eredményezi, hogy e bérleményeket az Ör. 44. § (1) bekezdésének hatálya alól hatását tekintve lényegében kiemeli és a bérlemények elveszítik szociális bérlemény minőségüket.
- Az Önkormányzati Tanács a Kp. 140. § (1) bekezdése alapján alkalmazandó Kp. 42. § (1) bekezdése alapján felhívta az érintett önkormányzatot az indítványra vonatkozó nyilatkozata megtételére.
- Az önkormányzat védiratában kifejtette, hogy a Lakástörvény 34. § (2) bekezdése kifejezetten nevesíti a lakás alapterületét, mint a lakás egyik alapvető jellemzőjét, mint a szociális lakbér megállapítása során figyelembe vehető feltételt. Ebből következően a szociális lakbér megállapítása során a lakás alapterülete szerinti differenciálás a törvényi rendelkezéseknek megfelel. Ezzel összefüggésben utalt arra, hogy a hivatkozott rendelkezés a lakás alapvető jellemzői körében példálózó jelleggel említ további olyan tényezőket (a lakás komfortfokozata, minősége, a lakóépület állapota és településen, illetőleg a lakóépületen belüli fekvése), amelyek a lakhatás minőségét határozzák meg, és ezzel alapot teremt arra, hogy az önkormányzat a szociális lakbér megállapításánál – e körülmények figyelembevételével – differenciálja a szociális lakbéreket is. Ugyanakkor a szabályozás a differenciálás kapcsán a különbség értékét illetően nem ír elő korlátozást.
- Előadta, hogy a lakhatás minőségét meghatározó tényezők körében a lakás alapterületét az I. övezetben azért vették figyelembe, mert ebben az övezetben (azaz Szeged szűken vett belvárosában) találhatók azok a palotaépületek, amelyekben a 80 m2 feletti lakások olyan magasabb lakhatási színvonalat nyújtanak, amely a hivatkozott rendelkezés alapján alátámasztja a magasabb lakbér megállapítását. Hangsúlyozta, hogy a lakással és a lakás berendezésével kapcsolatos ráfordítások megtérülését nem a szociális és költségelvű lakbérek közötti különbség mértéke biztosítja, hanem az a megtérülési számítás, amely kimutatja, hogy a Lakástörvény 34. § (4) bekezdésében meghatározott ráfordítások megtérüléséhez milyen összegű bérleti díjak szükségesek.
- Az önkormányzat védiratában nevesített néhány olyan – más településen megalkotott - önkormányzati lakásrendeletet, amelyekben az ugyanolyan paraméterekkel rendelkező szociális és költségelvű lakások lakbérkülönbözete kevesebb, mint az indítványozó által a tárgyi ügyben túlságosan kevésnek ítélt 158.- Ft/m2.
Az Önkormányzati Tanács döntésének indokai
- Az indítvány nem megalapozott.
- Az indítvány által érintett rendelkezések a következők:
- Az Ör. hatályba lépésekor (2022. 07. 15. napjától) hatályos 4. sz. melléklete:
1.) Szociális Lakbérek I.
Összkomfortos komfortfokozatú önkormányzati tulajdonú bérlakások szociális lakbére Ft/m2/hó
Hagyományos épületek
|
Övezet |
2022. |
2023. |
2024. |
|
január 1-től december 31-ig |
|||
|
I. |
505 |
528 |
552 |
Szociális Lakbérek II.
A 80 m2 feletti alapterületű, I. lakbérövezetbe tartozó lakások esetén a havonta fizetendő lakbér mértéke 2023. január 1-től a szociális lakbérek I.-ben szereplő díjtételek másfélszerese, mely alól kivételt képez az Cím4 alatti épület.
2.) Költségelvű lakbérek I.
I. Összkomfortos komfortfokozatú önkormányzati tulajdonú bérlakások költségelvű lakbére Ft/m2/hó
A bérbeadó lakáson belüli pótlást, cserét nem végez
Hagyományos épületek
|
Övezet |
2022. |
2023. |
2024. |
|
január 1-től december 31-ig |
|||
|
I. |
909 |
959 |
993* |
*Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 6/2023. (II. 20.) önkormányzati rendelete 33. § 29. pontjával megállapított szöveg.
- A Kúria Önkormányzati Tanácsának jelen ügy kapcsán abban a kérdésben kellett állást foglalnia, hogy az Ör. 4. számú mellékletének 1.) Szociális lakbérek II. pontjának vitatott rendelkezése a Lakástörvény 34. § (2) bekezdésébe, illetve annak 2. mellékletébe ütközik-e.
- Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése szerint feladatkörében eljárva a helyi önkormányzat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot.
- Az Alaptörvény XXII. cikk (1) bekezdése szerint az állam jogi védelemben részesíti az otthont. Magyarország törekszik arra, hogy az emberhez méltó lakhatás feltételeit és a közszolgáltatásokhoz való hozzáférést mindenki számára biztosítsa. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdése szerint a kerületi önkormányzat feladata különösen: 14. saját tulajdonú lakás- és helységgazdálkodás.
- A Lakástörvény 3. § (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat tulajdonában lévő lakásra (a továbbiakban: önkormányzati lakás) a tulajdonos önkormányzat - e törvény keretei között alkotott - rendeletében (a továbbiakban: önkormányzati rendelet) meghatározott feltételekkel lehet szerződést kötni. Az önkormányzati rendeletben meg kell határozni az önkormányzati lakás szociális helyzet alapján történő bérbeadásának a lakás bérbeadásakor fennálló jövedelmi és vagyoni körülményekhez igazodó feltételeit. Az önkormányzati rendelet a nem szociális helyzet alapján történő bérbeadás esetén szabályozhatja a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő óvadék kikötésének lehetőségét és feltételeit.
- Az Önkormányzat az Ör-t származékos jogalkotói hatáskörében alkotta meg, preambulumában felhatalmazó rendelkezésként a Lakástörvény egyes rendelkezéseit - többek között – annak 3. § (1)-(2) bekezdését jelölte meg.
- A Lakástörvény indítványozó által hivatkozott 2. számú mellékletének j) pontja szerint az önkormányzat – e törvény keretei között – rendeletben határozza meg:
j) a lakbérnek a bérbeadás jellege – szociális, költségelvű vagy piaci alapú bérlet – szerint differenciált mértékét [13. § (1)-(2) bekezdések, 34. § (1)-(2) és (4)-(5) bekezdések, továbbá a fővárosi és a fővárosi kerületi önkormányzatok tekintetében a 86. §]. - A Lakástörvény 34. § (1) bekezdése szerint [a]z önkormányzati lakások lakbérének mértékét
a) szociális helyzet alapján, vagy
b) költségelven, vagy
c) piaci alapon történő bérbeadás figyelembevételével önkormányzati rendelet állapítja meg.
A Lakástörvény indítványozó által hivatkozott 34. § (2) bekezdése értelmében „[a] szociális helyzet alapján bérbe adott, illetőleg az állami lakás lakbérének mértékét a lakás alapvető jellemzői, így különösen: a lakás komfortfokozata, alapterülete, minősége, a lakóépület állapota és településen, illetőleg a lakóépületen belüli fekvése, valamint a 10. § rendelkezéseinek megfelelően a bérbeadó által a szerződés keretében nyújtott szolgáltatás alapján, továbbá a 13. § (2) bekezdés rendelkezéseinek figyelembevételével kell meghatározni.” - A Lakástörvény hivatkozott 34. § (2) bekezdése a fentiek szerint a lakás alapvető jellemzői körében példálózó jelleggel említi a lakás alapterületét (a lakás komfortfokozata, minősége stb. mellett). Nem írja elő azonban a Lakástörvény azt, hogy e jellemző (vagy jellemzők) alapján történő differenciálást valamennyi övezetben egységesen kell alkalmazni. Ebből következően nem ütközik törvényi szabályozásba az Ör-nek az a megoldása, hogy a lakás alapterülete, mint a lakás (egyik) alapvető jellemzője, csak valamely – jelen esetben az I. – övezetben elhelyezkedő lakások esetében jelenti a differenciálás alapját. Az egyes övezetek közötti, avagy éppen az övezeteken belüli lakbér megállapítására vonatkozó differenciált szabályozás – minthogy erre vonatkozóan a Lakástörvény nem tartalmaz tiltó rendelkezést – az önkormányzat jogalkotási autonómiája körébe tartozik.
- Az indítványozó aggályosnak tartotta az Ör-ben a 80 m2 -nél nagyobb alapterületű lakásokra megállapított szociális lakbér és a költségelvű lakbér közötti kis mértékű különbséget (158 Ft/m2/hó) figyelemmel arra, hogy az magában foglalja-e 34. § (4) bekezdésében megjelölt ráfordításokat.
- A Lakástörvény 34. § (4) bekezdése szerint [a] költségelven bérbe adott lakás lakbérének mértékét a lakás (2) bekezdésben meghatározott alapvető jellemzői, továbbá a 10. § és a 13. § (1) bekezdésének rendelkezései alapján úgy kell megállapítani, hogy a bérbeadónak az épülettel, az épület központi berendezéseivel és a lakással, a lakásberendezésekkel kapcsolatos ráfordításai megtérüljenek.
- A Lakástörvény 10. § (1)-(2) bekezdései alapján a bérbeadó köteles gondoskodni a) az épület karbantartásáról; b) az épület központi berendezéseinek állandó üzemképes állapotáról; c) a közös használatra szolgáló helyiségek állagában, továbbá e helyiségek berendezéseiben keletkezett hibák megszüntetéséről. Az épülettel, illetőleg a közös használatra szolgáló helyiségekkel és területtel összefüggő – az (1) bekezdésben nem említett – egyéb kötelezettségek teljesítésére a felek megállapodása az irányadó.
- A Lakástörvény 13. § (1) bekezdése előírja, hogy a lakás burkolatainak, ajtóinak, ablakainak és a lakás berendezéseinek karbantartásával, felújításával, illetőleg azok pótlásával, cseréjével kapcsolatos költségek viselésére a bérbeadó és a bérlő megállapodása az irányadó; megállapodás hiányában a karbantartással és felújítással kapcsolatos költségek a bérlőt, a pótlással és cserével kapcsolatos költségek a bérbeadót terhelik.
- A Kúria megítélése szerint e rendelkezésekből nem következik az, hogy a szociális és a költségelvű lakbérek közötti különbség mértéke biztosítja a költségek megtérülését. A Lakástörvény 34. § (4) bekezdése azokat a feltételeket határozza meg, amelyekre figyelemmel kell lenni a költségelvű lakbér megállapításánál, a lakás alapvető jellemzőiből kiindulva.
- Amint arra a védirat is utal, amennyiben a szociális lakbér mértéke nem éri el a költségelvű lakbérek mértékét, az azt jelenti, hogy a Lakástörvény 34. § (4) bekezdésében felsorolt költségei nem térülnek meg a bérbeadó részére, függetlenül attól, hogy mekkora a megállapított lakbérek közötti különbség.
- A Kúria hangsúlyozza, hogy az önkormányzat tulajdonában álló lakások bérbeadása több célt szolgálhat. A Lakástörvény megalkotására irányuló javaslat általános indokolása abból indul ki, hogy az önkormányzati lakásállomány a nemzeti vagyon része. A közvagyoni jellegükkel összhangban álló hasznosításuk az önkormányzatok kötelessége. Az önkormányzatok nem a lakástulajdonosok egyikeként, hanem mint a helyi közügyek megoldására – ezen belül a lakásgazdálkodási feladatok ellátására is – hivatottként a település önálló „gazdái”-ként látják el a bérbeadói feladatokat. Ebből következően a lakásvagyonokkal való gazdálkodásban a piaci, jövedelmezőségi és a szociális szempontokat együtt kell érvényesíteniük. A Lakástörvény az önkormányzatokra, mint a legnagyobb bérbeadókra, többletkötelezettséget ró. Nevezetesen nem alakíthatják minden lakásnál a bérbeadás feltételeit ad hoc módon, hanem önkormányzati rendeletben meg kell határozniuk a bérbeadásnál és a bérbeadói hozzájárulásnál érvényesíteni kívánt helyi lakáspolitikai szempontokat. A normatív szabályozás előírásának indoka, hogy a bérlők számára döntéseik következményei kiszámíthatók legyenek. Ebből következően az önkormányzati lakások bérleti jogviszonyának tartalmát a Lakástörvény, az önkormányzati rendeletben megszabott normatív feltételek és a konkrét lakás bérletéről létrejött megállapodás együtt adják. Az önkormányzatok tehát bérbeadóként a lakásbérleti-piac szereplői, a tulajdonukban álló lakások hasznosítása, az azzal való felelős (vagyon-)gazdálkodás alapvető kötelességük, mindeközben bizonyos szociális feladatok ellátása is a feladatkörükbe tartozik. (Köf.5.016/2022/5.)
- A Kúria megállapítása szerint az Ör. 4. számú mellékletében az I. övezetre megállapított szociális lakbér mértéke, illetve annak a Szociális lakbérek II. pontjában az övezeten belüli alapterület alapján történő differenciálása, nem ütközik az indítványozó által hivatkozott Lakástörvény 34. § (4) bekezdésébe, illetve 2. mellékletének j) pontjába, a támadott rendelkezések a Lakástörvény 3. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján adott helyi szabályozási szabadságba érthetők.
- A fentiekre figyelemmel a Kúria Önkormányzati Tanácsa a Szegedi Törvényszék indítványát a Kp. 142. § (2) bekezdése alapján elutasította.
A döntés elvi tartalma
- A szociális lakbéreknek az övezeten belüli alapterület alapján történő differenciálása nem ütközik a Lakástörvény 34. § (2) bekezdésébe. Nem írja elő a Lakástörvény azt, hogy a lakás alapvető jellemzői alapján történő differenciálást valamennyi övezetben egységesen kell alkalmazni. Az egyes övezetek közötti, avagy az övezeteken belüli lakbér megállapítására vonatkozó differenciált szabályozás az önkormányzat jogalkotási autonómiája körébe tartozik.
- Az önkormányzati lakások önköltségelvű bérbeadása esetén nem a szociális és a költségelvű lakbérek közötti különbség mértéke biztosítja a Lakástörvény 34. § (4) bekezdésében felsorolt költségek megtérülését.
Záró rész
- A Kúria Önkormányzati Tanácsa az indítványt a Kp. 141. § (2) bekezdése alapján tárgyaláson kívül bírálta el.
- Jelen eljárásban a Kp. 141. § (4) bekezdése szerint a feleket teljes költségmentesség illeti meg és a saját költségeiket maguk viselik.
- A határozat helyben történő közzététele a Kp. 142. § (3) bekezdésén alapul.
- A határozat elleni jogorvoslatot a Kp. 116. § d) pontja és a 146. § (5) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2025. július 8.
Dr. Sugár Tamás s.k. a tanács elnöke,
Dr. Dobó Viola s.k. előadó bíró,
Dr. Balogh Zsolt s.k. bíró,
Dr. Bögös Fruzsina s.k. bíró,
Dr. Kiss Árpád Lajos s.k. bíró