A Kúria
Önkormányzati Tanácsának
határozata
Az ügy száma: Köf.5.005/2025/4.
A tanács tagjai:
Dr. Kalas Tibor a tanács elnöke,
Dr. Demjén Péter előadó bíró,
Dr. Balogh Zsolt bíró,
Dr. Dobó Viola bíró,
Dr. Hajnal Péter bíró
Az indítványozó: Pest Vármegyei Kormányhivatal (Cím1)
Az indítványozó képviselője: Dr. Danka Ferenc kamarai jogtanácsos
Az érintett önkormányzat: Kerepes Város Önkormányzata (Cím2)
Az érintett önkormányzat képviselője: Dr. Nagy Richárd Zsolt Ügyvédi Iroda (eljár: Dr. Nagy Richárd Zsolt ügyvéd, Cím3)
Az ügy tárgya: önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének vizsgálata
Rendelkező rész
A Kúria Önkormányzati Tanácsa
- Kerepes Város Önkormányzata Képviselőtestületének a 2024. évi költségvetésről szóló 4/2024. (III.5.) számú önkormányzati rendeletének módosítására alkotott 15/2024. (XI. 5.) számú önkormányzati rendelete, valamint Kerepes Város Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2024. (X. 31.) számú önkormányzati rendelete más jogszabályba ütközése megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja,
- elrendeli, hogy határozatát – a kézbesítést követő nyolc napon belül – az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon az érintett önkormányzat is tegye közzé.
A határozat ellen jogorvoslatnak nincs helye.
Indokolás
Az indítvány alapjául szolgáló tényállás
- Kerepes Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) tekintetében a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. törvény (a továbbiakban Övjt.) 5. § (2) bekezdés a) pontja alapján 8 egyéni választókerületi és 3 kompenzációs, azaz összesen 11 mandátum került kiosztásra, azzal, hogy a választásokon győztes polgármester egyéni választókerületben is mandátumot nyert.
- Az Önkormányzat 2024. október 31. napján tartott ülésén alkotta meg Kerepes Város Önkormányzata 2024. évi költségvetésről szóló 4/2024. (III.5.) rendelet módosítására alkotott 15/2024. (XI.5.) rendeletét (a továbbiakban: Rendelet1), valamint Kerepes Város Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2024. (X. 31.) számú önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Rendelet2). Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban Mötv.) 50. §-a alapján a rendeletalkotáshoz minősített többség szükséges. A rendeletek elfogadásakor a képviselő-testület 11 tagjából 10 volt jelen, a Rendelet1 és a Rendelet2 megalkotása 6 igen szavazattal történt.
- A Pest Vármegyei Kormányhivatal (a továbbiakban: Indítványozó) a Rendelet1-el és Rendelet2-vel szemben 2025. január 16. napján kelt PE/030/00150-1/2025. ügyiratszámon törvényességi felhívást bocsátott ki, amelyben kifejtette, hogy a támadott rendeletek elfogadása során az Önkormányzat nem vette figyelembe az Mötv. 43. § (3) bekezdés, 47. § (1) és (2) bekezdés, valamint az 50. § rendelkezéseit. Kifejtette, hogy a minősített többségű szavazatszám megállapítása során a határozatképességet és a minősített többséget igénylő döntésekhez szükséges szavazatszámot a képviselő-testület valamennyi képviselői helye és a polgármester együttes létszáma (11+1 fő) alapján kell meghatározni. Vagyis az Önkormányzat Képviselő-testülete esetében a minősített többség „számítási alapját” 12 fő képezi, ebből következően a minősített többséghez 7 fő igen szavazatára van szükség. Az Indítványozó ezért felhívta az Önkormányzatot, hogy a törvénysértést a Rendelet1 és a Rendelet2 hatályon kívül helyezésével szüntesse meg.
- A polgármester a 2025. február 13. napján kelt KPH/522-7/2025. ügyiratszámú levelében tájékoztatta az Indítványozót, hogy a képviselő-testület a törvényességi felhívásban foglaltakkal nem értett egyet.
Az indítvány és az önkormányzat védirata
- Az Indítványozó a fentieket követően a Közigazgatási Perendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 143. § (1) bekezdése alapján a 2025. február 27. napján kelt PE/030/00150-5/2025. ügyiratszámú indítványával kezdeményezte a Kúria Önkormányzati Tanácsánál a Rendelet1 és a Rendelet2 Kp. 146. § (1) bekezdése alapján történő megsemmisítését.
- Indítványában arra hivatkozott, hogy az Övjt. a 10.000-nél több lakosú településeken lehetővé teszi, hogy ha ugyanazon személy polgármesteri és egyéni választókerületi mandátumot is nyer, akkor mindkét státuszát megtarthassa.
- Az Mötv. 66. §-ára hivatkozva kifejtette, hogy a polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő. Álláspontja szerint a polgármester személyének figyelembe vétele sajátosan alakul a képviselő-testület határozatképessége megállapításakor és a döntéshozatalnál. Mivel az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerint a határozatképesség megállapításakor még a betöltetlen képviselői helyet is betöltöttnek kell tekinteni, ezért a polgármester Mötv. 66. §-a szerinti képviselői minőségéből, valamint az egyéni választókerületi képviselőségéből eredő mandátumát egy-egy képviselői mandátumként kell számításba venni, azaz az Övjt.-ben megállapított képviselői létszámhoz – ettől eltérő, kifejezett jogszabályi rendelkezés hiányában – hozzá kell számítani. Ebből következően a képviselő-testület létszáma: valamennyi képviselői hely + a polgármester. Jelen esetben tehát a minősített többség „számítási alapját” 12 fő (a képviselő-testület valamennyi képviselői helye és a polgármester együttes létszáma: 11+1 fő) képezi, azaz a minősített többséghez 7 fő „igen” szavazatára van szükség.
- Hangsúlyozta, hogy a szavazás során érvényesül az Mötv.-nek azon rendező elve, hogy a képviselők jogai és kötelezettségei azonosak, amelyre tekintettel minden képviselőnek egy szavazata van. Így a gyakorlatban a polgármesternek is egy, a polgármesteri tisztségéhez kötődő (az Mötv. 66. § szerinti quasi képviselői) szavazata van, míg az egyéni választókerületi képviselői mandátumához kötődő szavazati joga gyakorlatilag elvész, azt nem gyakorolhatja.
- Előadta, hogy önkormányzati rendelet érvényesen akkor jön létre, ha azt az előírt eljárási rend szerint alkották meg. Az előírt eljárási rend részét képezi a megfelelő szavazataránnyal történő elfogadás. A rendeletalkotási eljárás garanciális szabályainak sérelme miatti közjogi érvénytelenséggel összefüggésben a 29/1997. (IV.29.) AB határozatra, valmint a Kúria Önkormányzati Tanácsa Köf.5.026/2019/9. számú határozatában foglaltakra hivatkozott.
- Utalt arra, hogy az indítványában kifejtett szakmai álláspontja a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium Területi Közigazgatásért Felelős Államtitkárának azonos tárgyban kelt állásfoglalásában foglaltakon alapul.
- Az Önkormányzati Tanács a Kp. 140. § (1) bekezdése alapján alkalmazandó 42. § (1) bekezdése alapján az érintett önkormányzatot felhívta az indítványra vonatkozó nyilatkozata megtételére.
- Az Önkormányzat védiratában az indítvány Kp. 142. § (2) bekezdése alapján történő elutasítását kérte.
- Az Mötv. 47. § (2) bekezdésében fogaltakkal összefüggésben előadta, hogy amennyiben a polgármester-, illetve a képviselő-választás eredményes volt, és az egyéni választókerületi mandátumok betöltésre kerültek, akkor nincs betöltetlen önkormányzati képviselői hely. Betöltetlen képviselői hely akkor sem keletkezik, ha a megválasztott polgármester és az egyik egyéni választókerületben megválasztott képviselő személye egybeesik.
- Álláspontja szerint az Mötv. 66. §-a abban az esetben alkalmazandó, amennyiben a polgármester képviselői mandátumot nem nyert, hiszen a képviselő-testületi tagsága nem automatikusan keletkezik. Az egyéni választókerületben képviselői mandátumot is elnyert polgármester viszont képviselői minőségéből következően külön előírás nélkül is tagja a képviselő- testületnek, így esetében az Mötv. 66. §-a nem bír relevanciával.
- Kifejtette, hogy az a tény, miszerint a megválasztott polgármester egyéni választókerületben is mandátumot nyert, a képviselő-testület létszámát nem befolyásolja, vagyis a 11 fős képviselő-testület létszáma ezáltal nem növekszik, a polgármester személye így nem vehető kétszer figyelembe.
- Hivatkozott továbbá az Indítványozó által 2015. január 21. napján kiadott jogi állásfoglalásra, melynek tartalma – változatlan jogszabályi környezet mellett – a jelen indítvánnyal ellentétes, éppen a védiratban foglalt jogi érvelésnek feleltethető meg.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa döntésének indoka
- Az indítvány nem megalapozott.
- A Rendelet1 vonatkozásában a Kúria Önkormányzati Tanácsa megjegyzi, hogy bár a rendelet a kihirdetését követő napon (2024. XI. 7.) hatályát vesztette, rendelkezései azonban beépültek Kerepes Város Önkormányzata Képviselőtestületének a 2024. évi költségvetésről szóló 4/2024. (III.5.) rendeletébe. Minthogy az indítvány a Rendelet1 vonatkozásában a rendeletalkotási eljárás jogszerűségét vitatta, ezért ez állt a Kúria vizsgálata középpontjában.
- Utal a Kúria arra is, hogy az indítványban a Rendelet1 15/2024 (X.31.) önkormányzati rendelet néven szerepel, azonban a kihirdetés időpontjára tekintettel a Nemzeti Jogszabálytárban feltüntetett hivatalos elnevezése: 15/2024. (XI.5.) önkormányzati rendelet.
- A Kúria előre bocsátja, hogy a jelen eljárással azonos tényállású ügyben hozott Köf.5006/2025/3. számú határozatában foglataktól nem kíván eltérni, így e hivatkozott döntését az alábbiak szerint foglalja össze.
- Az Önkormányzat esetében – a lakosság számára figyelemmel - az Övjt. 5. § (2) bekezdés a) pontja alapján 8 egyéni választókerületi és 3 kompenzációs mandátum, azaz összesen 11 képviselői mandátum osztható ki.
- Az Övjt. 8. § (4) bekezdés a) pontja értelmében a vegyes választási rendszerben a polgármesterjelölt egyidejűleg egy egyéni választókerületi, egy kompenzációs és egy vármegyei listás jelöltséget is elfogadhat. Az Öjvt. ezzel összefüggésben szabályozza azt a helyzetet, ha az egyéni, vagy a kompenzációs lista jelöltjét polgármesternek megválasztották. Ilyenkor az Övjt. 13. § (3) bekezdése, illetve a 16. § (2) bekezdése szerint a megválasztott polgármestert az adott listáról törölni kell, és helyébe a következő (egyéni lista esetében a következő legtöbb szavazatot elért) jelölt lép. Ilyen esetben tehát a megválasztott polgármester helyett a kiosztható képviselői mandátumot más személy fogja betölteni.
- Az egyéni választókerületre ilyen kisegítő szabályt az Övjt. nem tartalmaz, a 14. § szerint az a jelölt lesz képviselő, aki a legtöbb érvényes szavazatot kapta.
- Az Övjt. 12. § (1) bekezdése szerint a polgármestert a települések választópolgárai közvetlenül választják, a (2) bekezdés alapján polgármester az a jelölt lesz, aki a legtöbb érvényes szavazatot kapta.
- Megállapítható tehát, hogy aki egyéni választókerületben és polgármester-választáson is a legtöbb szavazatot kapja, az egyben polgármester és képviselő is lesz.
- Az Mötv. 66. §-a kimondja, hogy a polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő.
- Az Mötv. 47. § (1) bekezdése szerint a képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselőknek több mint a fele jelen van. A (2) bekezdés értelmében pedig a javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen levő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén az önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges. A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.
- A Kúria Önkormányzati Tanácsa megállapította, hogy sem az Mötv. – sem más jogszabály – nem különbözteti meg a „ténylegesen” betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a „határozatképesség”, vagy „döntéshozatal szempontjából” betöltetlen önkormányzati képviselői helytől. A kifejtettek szerint egyéni választókerületben az Övjt. 14. §-a szerint az a jelölt lesz képviselő, aki a legtöbb érvényes szavazatot kapta, a mandátuma ezzel – az önkormányzati képviselői megbízatásának megszűnéséig – betöltött lesz.
- Az Mötv. 28. § (1) bekezdése rögzíti, hogy a képviselő jogai és kötelezettségei megválasztásával keletkeznek és a megbízatás megszűnésével szűnnek meg. A 29. § (1) bekezdése ennek megfelelően taxatív módon meghatározza azon eseteket, amikor az önkormányzati képviselő megbízatása megszűnik. Ezek között nem szerepel az az eset, amikor az egyéni választókerületben a legtöbb érvényes szavazatot elnyerő jelölt polgármesterré választása a képviselői mandátuma megszűnését eredményezné.
- Nem lehet az Mötv. 66. §-ából sem arra a következtetésre jutni, hogy a polgármester a képviselő-testület határozatképessége, szavazataránya szempontjából – külön – önkormányzati képviselőnek lenne tekinthető. Az Mötv. 66. § arra a helyzetre vonatkozóan tartalmaz szabályozást, ha a polgármester külön képviselői mandátummal nem rendelkezik. Az Mötv. 66. §-a szerint a polgármestert ebben az esetben (azaz, ha külön képviselői mandátummal nem rendelkezik) is a képviselő-testület tagjának kell tekinteni.
- A Kúria Önkormányzati Tanácsa hangsúlyozza, hogy annak elfogadása, hogy a polgármester egyéni választókerületben szerzett képviselői helyét betöltetlennek kellene tekinteni, azzal járna, hogy a polgármesternek is megválasztott személy egyéni választókerületben szerzett megbízatása a polgármesterré választásával megszűnne, így az Övjt. 20. § (5) bekezdése alapján arra időközi választást kellene kitűzni. Ezzel szemben a választás eredményéhez kapcsolódóan az Övjt. csupán azt a rendelkezést tartalmazza, hogy időközi választást akkor kell kitűzni, ha az egyéni választókerületben a legtöbb szavazatot két vagy több jelölt egyenlő számú szavazattal érte el [Övjt. 20. § (2) bekezdés].
- A Kúria álláspontja szerint az Mötv. 47. § (1) bekezdése akként értelmezendő, hogy a képviselő-testület határozatképességének számításakor, ugyanígy a (2) bekezdés esetében a minősített többség számításakor minden képviselői mandátum, így a polgármesternek is megválasztott egyéni képviselő mandátuma is egy mandátumnak tekintendő, az önkormányzati képviselők számának meghatározásakor azt a személyt, aki a képviselő-testületnek több jogcímen is tagja, nem jogcímenként, hanem egy képviselőként kell számításba venni. Ebből következően az Önkormányzat képviselő-testülete 11 képviselőből áll, a határozatképesség és a minősített többség számításakor annak „több mint a fele” 6 fő, így a Rendelet1 és a Rendelet2 megalkotása nem ütközött az Mötv. 43. § (3) bekezdés, 47. § (2) bekezdés és az 50. § rendelkezéseibe.
- Az indítványozó utalt a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium Területi Közigazgatásért Felelős Államtitkárának azonos tárgyban meghozott állásfoglalására. A Kúria Önkormányzati Tanácsa ezzel összefüggésben rögzíti, hogy az Alaptörvény 25. cikk (2) bekezdése értelmében a bíróság dönt az önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközéséről és megsemmisítéséről. Az államtitkári állásfoglalás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény alapján nem minősül sem jogszabálynak, sem közjogi szervezetszabályozó eszköznek. Az Alkotmánybíróság már a 60/1992. (XI. 17.) AB határozatában rögzítette, hogy az informális jogértelmezésekhez – így a minisztériumi állásfoglalásokhoz - joghatás nem fűződik, annak semmiféle jogi kötelező ereje nincs. Ezért a Kúria a fenti állásfoglalást nem vette figyelembe eljárása során. Ugyanakkor a Kúria megjegyzi, hogy az Indítványozó 2015. január 21-én PEB/030/127-1/2015. számú – a védiratban is hivatkozott – állásfoglalásában a Kúria által fentiekben kifejtettekkel érdemben azonos tartalmú tájékoztatást nyújtott.
- Mindezekre tekintettel a Kúria Önkormányzati Tanácsa az indítványt a Kp. 142. § (2) bekezdése alapján elutasította.
A döntés elvi tartalma
- A polgármesternek is megválasztott egyéni önkormányzati képviselő mindkét mandátumot egy személyben tölti be. Ő sem a képviselő-testület határozatképességének, sem a minősített többség meghatározásának során nem minősül több képviselőnek, személyét egy képviselőként kell számításba venni.
Záró rész
- Az Önkormányzati Tanács az indítványt a Kp. 141. § (2) bekezdése szerint tárgyaláson kívül bírálta el.
- A helyben történő közzététel a Kp. 142. § (3) bekezdésén alapul.
- Jelen eljárásban a Kp. 141. § (4) bekezdése alapján az önkormányzati rendelet törvényellenességének vizsgálatára irányuló eljárásban a feleket teljes költségmentesség illeti meg és saját költségeiket maguk viselik.
- A határozat elleni jogorvoslatot a Kp. 116. § d) pontja és a 146. § (5) bekezdései zárják ki.
Budapest, 2025. május 20.
Dr. Kalas Tibor s.k. a tanács elnöke
Dr. Demjén Péter s.k. előadó bíró
Dr. Balogh Zsolt s.k. bíró
Dr. Dobó Viola s.k. bíró
Dr. Hajnal Péter s.k. bíró