Köf.5.004/2025/4. számú határozat

A Kúria
Önkormányzati Tanácsának
végzése

Az ügy száma: Köf.5.004/2025/4.

A tanács tagja: Dr. Hajnal Péter a tanács elnöke, Dr. Dobó Viola előadó bíró, Dr. Balogh Zsolt bíró, Dr. Kalas Tibor bíró, Dr. Kiss Árpád Lajos bíró

Az indítványozó: Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kormányhivatal (Cím1)

Az indítványozó képviselője: Dr. Lakatos Szabolcs kamarai jogtanácsos

Az érintett önkormányzat: Szabolcsbáka Község Önkormányzata(Cím2)

Az ügy tárgya: önkormányzati határozat más jogszabályba ütközésének vizsgálata

Rendelkező rész

A Kúria Önkormányzati Tanácsa Szabolcsbáka Község Önkormányzatának a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről szóló 89/2022. (XI.28.) határozata és a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése tárgyában 2022. november 22-én kötött Közszolgáltatási szerződés módosításáról szóló 3/2024. (I.31.) határozata más jogszabályba ütközésének vizsgálatára indult eljárást megszünteti.

A végzés ellen jogorvoslatnak nincs helye.

Indokolás

Az indítvány alapjául szolgáló tényállás

  1. Szabolcsbáka Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) 2022. november 28. napján elfogadta a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről szóló 89/2022. (XI.28.) határozatát (a továbbiakban: Határozat1).
  2. A képviselő-testület 2024. január 31. napján megtartott ülésén elfogadta a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése tárgyában 2022. november 22-én kötött Közszolgáltatási szerződés módosításáról szóló 3/2024. (I.31.) határozatát (a továbbiakban: Határozat2).
  3. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kormányhivatal (a továbbiakban: kormányhivatal) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 132. § (1) bekezdés a) pontjában biztosított törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva, a Határozat1. és a Határozat2. felülvizsgálata alapján SZ/153/01688-1/2024 ügyiratszámon 2024. augusztus 6. napján kelt törvényességi felhívást bocsátott ki. A képviselő-testület a törvényességi felhívásban foglalt jogszabálysértéseket a megadott határidőn belül nem szüntette meg, a törvényességi felhívás eredménytelen maradt.
  4. A kormányhivatal az Mötv. 132. § (1) bekezdés d) pontja alapján keresettel támadta a Határozat1-et és Határozat2-t. Keresetlevelében kérte, hogy a Debreceni Törvényszék állapítsa meg azok jogsértő jellegét és azokat semmisítse meg. A kormányhivatal álláspontja szerint jogszabálysértő a Határozat1-el és Határozat2-vel elfogadott, illetve megemelt háztartási szennyvíz elszállításáért fizetendő díjtétel meghatározása, mivel a képviselő-testület a döntése meghozatala során figyelmen kívül hagyta a települési folyékony hulladékkal kapcsolatos kötelező helyi közszolgáltatásról szóló 16/2013. (XII.3.) önkormányzati rendelet 11. §-ában megállapított közszolgáltatásért fizetendő díjat, valamint a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 44/C. § (2) bekezdés e) pontja által szabályozottakat, miszerint a képviselő-testület önkormányzati rendeletben állapítja meg az ingatlantulajdonost terhelő díjfizetési kötelezettséget, az alkalmazható díj legmagasabb mértékét, ezért a Határozat1 és Határozat2 ellentétes a képviselő-testület által megalkotott 16/2013. (XII.3.) önkormányzati rendelettel, mint jogszabállyal.
  5. A Debreceni Törvényszék a 2024. október 22. napján kelt 9.K.701.638/2024/2. számú végzésében megállapította hatáskörének hiányát és a keresetlevelet áttenni rendelte a Kúriához. Indokolása szerint az alperes képviselő-testülete határozat meghozatala útján normatív módon (szabályozó jelleggel) rendelkezett rendeleti szabályozásra tartozó kérdéskörben. A támadott határozatok tartalma szerint helyi önkormányzati rendeleteknek minősülnek, ezért a más jogszabályba történő ütközésük vizsgálatára a Kúria rendelkezik hatáskörrel.
  6. A kormányhivatal a Debreceni Törvényszék végzése ellen fellebbezést nyújtott be a Fővárosi Ítélőtáblához, melyben a végzés hatályon kívül helyezését és az elsőfokú bíróságnak az eljárás lefolytatására utasítását kérte.
  7. A Fővárosi Ítélőtábla a 2025. január 24. napján kelt 3.Kpkf.751.542/2024/2. ügyszámú végzésében az elsőfokú bíróság végzését helybenhagyta.
  8. Ezt követően a kormányhivatal 2025. március 5. napján előterjesztett beadványában tájékoztatta a Kúria Önkormányzati Tanácsát, hogy a képviselő-testület a 2024. október 28. napján megtartott üléséről készült jegyzőkönyv tanúsága szerint a 68/2024. (X.28.) határozatával döntött a kormányhivatal SZ/153/01688-1/2024. számú törvényességi felhívásának elfogadásáról, egyúttal a  Hatátorazat1-et és a Határozat 2-t visszavonta.
  9. Erre figyelemmel kérte a Kúria Önkormányzati Tanácsánál a Köf.5004/2025. számon folyamatban lévő eljárásnak a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban:  Kp.) 81. § (1) bekezdés c) pontja alapján történő megszüntetését.

A Kúria Önkormányzati Tanácsa döntésének indokai

  1. A Kúria az absztrakt normakontroll eljárásban, azaz a kormányhivatal vagy az alapvető jogok biztosa kezdeményezésére csak hatályos önkormányzati rendeletet vizsgálhat. Ezekben az esetekben jogkövetkezmény a rendelet, vagy törvénysértő rendelkezésének megsemmisítése a Kp. 146. § (1) bekezdés a) pontja szerint.
  2. Az Önkormányzati Tanács eljárásában a normakontroll sajátosságaira figyelemmel alkalmazza a Kp. általános szabályait [Kp. 139. §], így az eljárás megszüntetésére vonatkozó szabályokat [Kp. 81. §] is.
  3. A Kp. 81. § (1) bekezdés g) pontja értelmében, a bíróság az eljárást bármely szakaszában megszünteti, ha a közigazgatási szerv, vagy jogorvoslati szerve a jogsérelmet a kereseti kérelemnek eleget téve orvosolta.
  4. Jelen ügyben megállapítható, hogy az érintett önkormányzat az indítványban foglaltaknak eleget téve, az indítvánnyal érintett szabályozást, a támadott határozatokat 2024. október 28. napján visszavonta.
  5. Az absztrakt normakontroll iránti eljárásban amennyiben az eljárás megindítását követően az önkormányzat hatályon kívül helyezi az önkormányzati rendeletet vagy annak rendelkezését, úgy a Kp. 140. § (1) bekezdése alapján, a 139. § (1) bekezdése folytán alkalmazandó, 81. § (1) bekezdés g) pontja szerint az eljárás megszüntetésének van helye. (Köf.5001/2025/4.)
  6. A Kp. 140. § (1) bekezdés értelmében az önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének megállapítására irányuló eljárást indítvánnyal kell megindítani, amire a keresetlevél szabályait kell alkalmazni. A Kp. 44. §-a értelmében az indítványozó az indítványától az alperes hozzájárulása nélkül, tárgyaláson kívüli eljárás esetén a Kúria ítéletének meghozataláig elállhat.
  7. A Kp. 81. § (1) bekezdés c) pontja értelmében, a bíróság az eljárást bármely szakaszában megszünteti, ha a felperes keresetétől elállt.
  8. A Kúria Önkormányzati Tanácsa az indítványozó kormányhivatal nyilatkozata alapján megállapította, hogy indítványától (a keresetétől) – a jogsérelem orvoslására figyelemmel –elállt, ezért a Kp. 139. §-a alapján alkalmazandó 81. § (1) bekezdése c) és g) pontja alapján a Határozat1. és Hatátozat2. más jogszabályba ütközésének vizsgálatára indult eljárását megszüntette.

A döntés elvi tartalma

  1. Amennyiben az indítványozó az előterjesztett indítványát nem tartja fenn, az önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének vizsgálatára irányuló eljárás megszüntetésének van helye.

Záró rész

  1. Az Önkormányzati Tanács a végzését a Kp. 141. § (2) bekezdése alapján tárgyaláson kívül hozta meg.
  2. A Kp. 141. § (4) bekezdése alapján az önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének vizsgálatára irányuló eljárásban a feleket teljes költségmentesség illeti meg és saját költségeiket maguk viselik.
  3. A végzés elleni jogorvoslatot a Kp. 116. § d) pontja és a 146. § (5) bekezdése zárja ki.

Budapest, 2025. március 18.

Dr. Hajnal Péter s.k. a tanács elnöke
Dr. Hajnal Péter s.k. a tanács elnöke az aláírásban akadályozott Dr. Dobó Viola előadó bíró helyett
Dr. Balogh Zsolt s.k. bíró
Dr. Kalas Tibor s.k. bíró
Dr. Kiss Árpád Lajos s.k. bíró