A KÚRIA
Önkormányzati Tanácsának
határozata
Az ügy száma: Köf.5.004/2024/6.
A tanács tagja: Dr. Kalas Tibor a tanács elnöke, Dr. Demjén Péter előadó bíró, Dr. Balogh Zsolt bíró, Dr. Dobó Viola bíró, Dr. Hajnal Péter bíró
Az indítványozó: Fővárosi Törvényszék
Az érintett önkormányzat: Budapest Főváros XVI. kerület Önkormányzat Képviselő-testülete (……..)
Az érintett önkormányzat képviselője: dr. Jakab János egyéni ügyvéd
(………)
Az ügy tárgya: önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének vizsgálata
Rendelkező rész
A Kúria Önkormányzati Tanácsa
- a Budapest Főváros XVI. kerület Önkormányzat Képviselő-testületének a fásszárú növények védelméről, kivágásáról és pótlásáról szóló a fás szárú növények védelméről, kivágásáról és pótlásáról szóló 32/2022. (XII. 12.) önkormányzati rendelet 3. § 12. pontjának közterületi ingatlanokra vonatkozó fordulata más jogszabályba ütközésének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja;
- elrendeli, hogy határozatának közzétételére – a kézbesítést követő nyolc napon belül – az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon kerüljön sor.
A határozat ellen jogorvoslatnak nincs helye.
Indokolás
Az indítvány alapjául szolgáló tényállás
- Az indítványozó előtt folyamatban lévő közigazgatási per felperese engedély nélkül levágta a …….. számú ingatlan előtti önkormányzati közterületen álló három japán akác koronáját. Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat polgármestere (a továbbiakban: elsőfokú közigazgatási szerv) a 2023. július 13. napján kelt 3/3067-12/2023. számú határozatával kötelezte a felperest 6 db előnevelt díszfa ültetésére, valamint 2.497.500 forint összegű kompenzáció megfizetésére Budapest XVI. Kerület Önkormányzata Képviselő-testületének a fásszárú növények védelméről, kivágásáról és pótlásáról szóló 32/2022. (XII. 12.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Ör.) alapján.
- A döntés megállapította, hogy az alapügy felperese a fákat jelentős mértékben csonkította, és az Ör. 25. § (6) bekezdése alapján a fák jelentős csonkítása a fakivágással egy tekintet alá esik. Az elsőfokú közigazgatási hatóság eljárása és a faültetésre, valamint kompenzációra kötelezés az Ör. 25. § (8)-(10) bekezdésén alapult. Az Ör. 21. § (3) bekezdés első mondata írja elő a kivágott fák pótlásának kötelezettségét, az alapügy felperesének kötelezését pedig az Ör. 3. § 12. pontja tette lehetővé, mert bár az alapügy felperese az ingatlannak nem tulajdonosa, ám az a személy, aki a közterületen álló fát engedély nélkül kivágta.
- Az alapügy felperese fellebbezésére eljáró Budapest Főváros XVI. kerület Önkormányzat Képviselő-testülete, mint az alapügy alperese a 2023. szeptember 21. napján kelt, 240/2023. (XI.20.) számú határozatával az elsőfokú hatóság határozatát helybenhagyta.
- Az alapügy felperese keresetlevelet nyújtott be a Fővárosi Törvényszékhez, melyben a másodfokú határozatnak az elsőfokú közigazgatási határozatra is kiterjedő megsemmisítését kérte. A keresetlevelében hivatkozott többek közt arra, hogy az Ör. a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) 102/A. § (2) bekezdésébe, valamint a 48. § (2) bekezdésébe ütközik. Előadta, hogy az Ör. a kompenzáció megállapítását első fokon a polgármester hatáskörébe utalja, ez azonban ellentétes a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 8. § (4) bekezdésével. Mindez egyúttal az Alaptörvény 32. cikk (3) bekezdésének (jogszabályi hierarchia elve) és a B) cikk (1) bekezdésének (jogállamiság elve) a sérelmét is eredményezi. Kifogásolta még, hogy az Ör.-ben szereplő Kvt. 46. § (1) bekezdés c) pontja és Kvt. 48. § (2) bekezdése nem adnak szabályszerű felhatalmazást az önkormányzatnak a jogalkotásra. Mindezek alapján kérte, hogy a bíróság egyrészről kezdeményezzen eljárást az Alkotmánybíróság előtt, valamint a Kúria előtt is az Ör. más jogszabályba ütközése miatt. Az alapügy alperese a jogszerű határozatára hivatkozással a kereset elutasítását kérte.
Az indítvány és az Önkormányzat védirata
- Az indítványozó az előtte folyamatban lévő pert a 2024. február 12. napján kelt 4.K.703.825/2023/16. számú végzésével felfüggesztette és a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 144. §-a alapján kezdeményezte a Kúria Önkormányzati Tanácsánál az Ör. más jogszabályba ütközésének vizsgálatát. Indítványában annak a megállapítását kérte, hogy az Ör. 3. § 12. pontjának közterületi ingatlanokra vonatkozó fordulata jogszabálysértő, ezért az az előtte folyó perben nem alkalmazható.
- Az indítványozó szerint jelen esetben kiemelt jelentősége van annak, hogy a kompenzációra okot adó fakivágás, illetőleg az azzal egy tekintet alá eső csonkítás, közterületen történt. Ugyanis a közterületen történt fakivágást követő pótlási és kompenzáció fizetési kötelezettségről a Korm. rendelet 8. §-a rendelkezik. Ezen szabályok alapján a kötelezettség alanya a közterület használója, illetve a közműfektetés kivitelezője lehet. A tárgyi ügyben a pótlásra és kompenzációra kötelezést nem ezen személlyel szemben alkalmazták, és a határozatok sem utaltak a kötelezett személy meghatározásakor a Korm. rendeletre. A felperes kötelezését az Ör. 3. § 12. pontjának második fordulata tette lehetővé, mely a fapótlásra kötelezett személy kategória alá sorolja a közterületi ingatlanon a fakivágási engedéllyel vagy fakivágási engedély nélkül fát kivágott személyt és szervezetet is.
- Az indítványozó kiemelte, hogy az Ör.-re a jogalkotási felhatalmazást a preambuluma szerint a Kvt. 46. § (1) bekezdés c) pontja, valamint 48. § (2) bekezdése adta meg. A Kvt. 48. § (2) bekezdése tulajdonjogot korlátozó rendelkezések megalkotására ad felhatalmazást. A fapótlási és kompenzációs kötelezettség egy, a mindenkori ingatlantulajdonosok használati részjogosultságát érintő korlátozás. A tulajdonjog részjogosítványainak közjogi korlátozása helyett, a tárgyi jogszabályi rendelkezés a közterület tulajdonos javát szolgáló, a mindenkori tulajdonosok terhére főszabályként előírt kötelezettségek alóli kivételszabály. Az adott esetben az önkormányzat a tárgyi jogszabályi előírással a saját tulajdoni tárgyait nem vonta bele az Ör.-ben szabályozott, kompenzációban és fapótlásban megnyilvánuló tulajdonosokat terhelő korlátozásokba, egyúttal olyan személyeket tett meg kötelezettnek, akik az ingatlannak nem tulajdonosai. Adott esetben amennyiben a Korm. rendelet alapján valamely kötelezettség terhelné is az alperesi önkormányzatot, a tárgyi jogszabályi rendelkezés alapján jogosult azt „továbbhárítani”. Mindezek alapján az indítványozó úgy vélte, hogy a tárgyi jogszabályi rendelkezéssel az alperes a környezetvédelemért való olyan felelősségi szabályt alkotott, melyre nem volt felhatalmazása. Nem teljesíti ugyanis a vitatott Ör. rendelkezés azon feltételt, hogy a tulajdonjogot korlátozná, jelen esetben pont, hogy a közterület tulajdonosának juttatott kedvezményről van szó.
- Az önkormányzat 2024. március 19. napján kelt védiratában az indítvány elutasítását kérte arra hivatkozással, hogy az Ör. vitatott rendelkezése nem ütközik magasabb jogszabályba.
- Az önkormányzat mindenekelőtt hivatkozott a Kúria EBH2015.K.8. számú döntésére (Köf.5019/2014/4. számú határozat), amely szerint a magasabb színtű jogi szabályozás nem akadálya annak, hogy az adott kérdéskört az önkormányzat rendeletben szabályozza.
- Ezt követően a Kvt. 1. § (1)-(2), valamint 101. §-át idézve hivatkozott az Ör. 1. § (1)-(2) bekezdésére, mely álláspontja szerint a Kvt. megjelölt céljaival összhangban áll. A zöldfelületi érték visszapótlását a fentiekből következően és összhangban a jogalkotói szándékkal a "környezetkárosítást" okozónak kell elvégezni. Álláspontja szerint az Ör. 3. § 12. pontja ugyanezen körben határozta meg a fapótlásra kötelezett személyét is, így az nem ütközik a Kvt. rendelkezéseibe.
- Továbbá az önkormányzat a Kvt. 48. § (2) bekezdését, 102/A. §-át idézte szó szerint, de annak Ör.-rel való kapcsolatát nem mutatta be. Valamint a védirat beidézte a Korm. rendelet felperes által hivatkozott 6. § (1) bekezdését ̶ amely szerint a közterületen lévő fás szárú növény kivágását a fás szárú növény helye szerint illetékes jegyző engedélyezi - a fakivágás engedélyeztetési folyamatáról, a jogkövető magatartás esetén alkalmazandó szabályokról. Álláspontja szerint az Ör. 25. §-a a közterületi ingatlanon lévő fás szárú növények engedély nélküli kivágása és pótlása esetén alkalmazandó szabályokat tartalmazza, vagyis a jogellenes magatartást tanúsítók ellen vezet be szankciós jellegű rendelkezéseket. Kiemelte, hogy eltérő természeténél fogva a két (a jogkövető és a jogellenes) magatartásra vonatkozó normatartalom, ezen belül pl. a kompenzációs intézkedés tartalma is ̶ a jogalkotó szándékának és a jogalkotás céljának megfelelően ̶ eltér és elkülönül egymástól, azokat nem lehet oly módon összekeverni, ahogy azt az alapügy felperese a keresetlevélben megtette.
- Az önkormányzat kiemelte, hogy a Kúria Önkormányzati Tanácsa törvényességi szempontból korábban már vizsgálta a Köf.5.037/2018/4. számú határozatában Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének a fás szárú növények védelméről, kivágásáról és pótlásáról szóló 20/2017. (IX. 26.) számú, korábban hatályban lévő önkormányzati rendeletét, amelynek keretében kifejezetten kitért a bevezető rendelkezésében foglaltakra is, mely lényegében megegyezik a jelen vitatott Ör.-ben is.
- Az önkormányzat továbbá azt is kiemelte, hogy egyébiránt számos más önkormányzat ̶ így például Budapest Főváros területén a II., a IX., a X., XI., XIV. kerületi önkormányzat ̶ is rendeletben szabályozza a vitatott törvényi felhatalmazások alapján az engedély nélküli fakivágás jogkövetkezményeit és vezet be a helyi sajátosságoknak megfelelő szankciókat. Álláspontja szerint, ha a Kvt. 46. § (1) bekezdés c) pontjára és a 48. § (2) bekezdésére vonatkozó felhatalmazás nem alkalmas az engedély nélküli fakivágás helyi szintű, önkormányzati rendeletben történő szabályozására, úgy a helyi önkormányzatok tömegének szabályozása is jogszabálysértőnek minősül.
- Végezetül az indítvány részletesen beidézi az Ör. egyéb rendelkezéseit is, mivel az önkormányzat álláspontja szerint az indítványozó csak az Ör. egyes részeit ragadja ki, ezért ismertetni kívánta a rendelet kapcsolódó szabályait is. Az önkormányzat álláspontja szerint a Környezetvédelmi Alapba történő, a fapótlás pénzben történő megváltásaként megállapított fizetési kötelezettség nem minősül szankciónak, ellentétben az Ör. 25. § (7) bekezdésére tekintettel a közösségi együttélés szabályainak megsértése miatt indult közösségi eljárásban kiszabott bírsággal.
A Kúria Önkormányzati Tanácsa döntésének indokai
- Az indítvány nem megalapozott.
- A Kúria Önkormányzati Tanácsának a bírói indítványban foglaltak alapján abban a kérdésben kellett állást foglalnia, hogy a közterületi ingatlanon engedély nélküli fakivágás, mint jogellenes cselekményt követő pótlási és kompenzáció fizetési kötelezettség kiszabására önkormányzati rendeletben van-e lehetőség, s ha igen akkor kivel szemben.
- Az Ör. vitatott 3. § 12. pontja a következő:
„fapótlásra kötelezett személy vagy szervezet: nem közterületi ingatlanon a fakivágással érintett ingatlan tulajdonosa vagy tulajdonosai, közterületi ingatlanon a fakivágási engedéllyel vagy fakivágási engedély nélkül fát kivágott személy vagy szervezet”
- A Kvt. 102/A. § (2) bekezdése szerint a környezethasználó köteles a külön jogszabályban meghatározott környezetkárosodást megelőző intézkedéseket megtenni, valamint környezetkárosodás esetén a helyreállítási intézkedések megtétele során:
b) kiegészítő helyreállítási intézkedésként amennyiben az elsődleges helyreállítási intézkedés nem vezet eredményre, ba) a károsodott környezeti elemet erre alkalmas környezeti elemmel, illetve a környezeti elem által nyújtott szolgáltatást erre alkalmas környezeti elem által nyújtott szolgáltatással pótolni, bb) ha a ba) pontban meghatározott pótlás sem vezet eredményre, a környezeti elemet vagy a környezeti elem által nyújtott szolgáltatást – a károsodott környezeti elem vagy szolgáltatás becsült költségével megegyező –, erre alkalmas környezeti elemmel vagy környezeti elem által nyújtott szolgáltatással pótolni. - A fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdése a közterületen lévő fák kivágása esetén szabályozza a pótlási kötelezettség teljesítését. A (4) bekezdése értelmében „amennyiben a fás szárú növény pótlása a földrészlet adottsága miatt nem vagy csak részben teljesíthető, a pótlást a jegyző által kijelölt más ingatlanon történő telepítéssel kell teljesíteni. Amennyiben ilyen ingatlan a település beépítettsége miatt nem jelölhető ki, a jegyző a használót a települési önkormányzat által rendeletben meghatározott kompenzációs intézkedés megtételére kötelezi.”
- A Kúria Önkormányzati Tanácsa a Köf.5.037/2018/4., Köf.5.001/2019/4., Köf.5.008/2023/4. majd legutóbb a Köf.5.018/2023/4. számú határozataiban a Kvt. 102/A. § (2) bekezdés b) pont ba) és bb) alpontjai és a Korm. rendelet 8. § (4) bekezdés rendelkezéseinek alapulvételével már kimondta, hogy „kompenzációs intézkedés rendeletben történő előírására az önkormányzat jogszabályi felhatalmazással bír, mely intézkedés mibenlétét és formáit, valamint az engedély nélküli fakivágás esetén alkalmazható szankciót a jogszabály nem határozza meg, ezért az önkormányzat származékos jogalkotási jogkörében szabadon dönthet annak lehetséges formáiról.” Bár az idézett ügyekben a vitatott szabályozás nem közterületen ültetett fa kivágását követő kompenzációs díj előírására vonatkozott, a magasabb szintű azonos felhatalmazó rendelkezésekre tekintettel a Kúria Önkormányzati Tanácsa irányadónak tekinti a közterületen kivágott fás szárú növényekkel kapcsolatban is. Azaz a kompenzációs intézkedésként pénzbeli megváltás előírása önmagában nem jogszabálysértő.
- A Kúria emlékeztet arra, hogy a Köf.5.008/2023/4. számú határozatában úgy foglalt állást, hogy a jogellenes cselekmény jogkövetkezménye a jogsértés súlyával arányban álló közigazgatási bírság kiszabása (környezetvédelmi bírság) lehet, melynek kiszabására 2018. január 1-et követően a Mötv. 142/C. § (1) és (2) bekezdésének szabályai adnak felhatalmazást az önkormányzat számára. A két jogintézmény, azaz a kompenzáció (megállapítása), és a bírság (kiszabása) tehát nem szabályozható azonos feltételek mentén, tekintettel arra, hogy eltérő a céljuk, ebből következően a mértékük is.
- Ugyanakkor fontos azt is hangsúlyozni, ahogyan azt a Kúria a Köf.5037/2018/4. számú határozatában kimondta, hogy a kompenzáció nem tartalmazhat az engedély nélküli fakivágás, mint jogellenes cselekmény esetén alkalmazható egyéb szankciót, mely a közterületen történő kivágás esetében is ekként értelmezhető.
- A Kúria az Önkormányzat hivatkozása kapcsán kiemeli, hogy a Köf.5.037/2018/4. számú határozatában a nem közterületi ingatlanon álló fa engedéllyel, illetve anélkül történő kivágására és pótlására vonatkozóan tett megállapításokat, így az önkormányzat védiratában kiragadott ítéleti megállapítások a teljes jogi szabályozás figyelembevételével értelmezendők.
- A Kvt. 48. § (2) bekezdése alapján a települési önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben más törvény hatálya alá nem tartozó egyes fás szárú növények védelme érdekében tulajdonjogot korlátozó előírásokat határozhat meg. E törvényi felhatalmazás alapján alkotta meg az Önkormányzat az Ör.-t.
- E törvényhelyhez fűzött jogalkotói indokolás szerint a fővárosi önkormányzat a törvényi felhatalmazással nem élt és nem alkotott rendeletet Budapest területére a fás szárú növények tulajdonjogot korlátozó előírásairól. A törvénymódosítás ebben lehetővé teszi, hogy a kerületi önkormányzatok a helyi adottságokat szem előtt tartva biztosítsák közigazgatási területeiken belül a fás szárú növények védelmét.
- Az indítványozó által vitatott Ör. 3. § 12. pontja lényegében fogalommeghatározást tartalmaz, s nem kötelezettséget előíró normatív szabály. Az indítványozó álláspontja szerint a Kvt. alapján a kötelezettség alanya a közterület használója, illetve a közműfektetés kivitelezője lehet. Így a Kúria azt vizsgálta, hogy az Ör. 3. § 12. pontja hogyan viszonyul a magasabb jogszabályok által meghatározott fogalmakhoz.
- A Ktv. 2. § (1) bekezdés b) pontja szerint a törvény hatálya kiterjed az e törvényben meghatározottak szerint, a környezetet igénybe vevő, terhelő, veszélyeztető, illetőleg szennyező tevékenységre. A (2) bekezdés b) pontja ezt tovább bontja akként, hogy akik vagy amelyek az (1) bekezdés b) pontja szerinti tevékenységet folytatnak vagy folytatják környezethasználónak minősülnek.
- A Korm. rendet 8. § (1) bekezdése arról rendelkezik, hogy a közterületen lévő fás szárú növény kivágását követő 1 éven belül a használó köteles gondoskodni a növény helyben történő szakszerű pótlásáról. A (4) bekezdése szerint pedig amennyiben a fás szárú növény pótlása a földrészlet adottsága miatt nem vagy csak részben teljesíthető, a pótlást a jegyző által kijelölt más ingatlanon történő telepítéssel kell teljesíteni. Amennyiben ilyen ingatlan a település beépítettsége miatt nem jelölhető ki, a jegyző a használót a települési önkormányzat által rendeletben meghatározott kompenzációs intézkedés megtételére kötelezi.
- A használó fogalmát közvetlenül a Korm.rendelet nem adja meg, de a 2. § (4) bekezdése alapján az ingatlan tulajdonosa, vagyonkezelője, vagy az ingatlanon lévő fás szárú növényekkel bármely jogviszony alapján rendelkezni jogosult értendő alatta.
- Az Ör. lényegében a Kvt-ben és Korm. rendeletben foglaltakat bontja tovább, amikor a használó fogalmát értelmezi a „fapótlásra kötelezett személy vagy szervezet” alatt úgy, hogy az a közterületi ingatlanon a fakivágási engedéllyel vagy fakivágási engedély nélkül fát kivágott személy vagy szervezet. E személy, aki nem az ingatlan tulajdonosa a Kvt. értelmében a környezetet igénybe vevő, terhelő, veszélyeztető, illetőleg szennyező tevékenységet folytató személy. Erre tekintettel a Kúria Önkormányzati Tanácsa úgy ítélte meg, hogy az Ör. nem tágítja ki, hanem épp ellenkezőleg, pontosítja, meghatározza azt a személyi kört, akivel szemben jogkövetkezmény alkalmazható. Amennyiben az indítványozó érvelése elfogadható lenne, úgy közterületen történő engedély nélküli fakivágás esetén csak az önkormányzat saját magát szankcionálhatná.
- A Kúria hangsúlyozza, hogy a bírói kezdeményezés intézményének alkalmazása a bíró meggyőződésének függvénye, következésképpen az nem a peres fél jogérvényesítésének, hanem a bírónak az eljárásjogi eszköze. A Kúria kizárólag az indítvány keretei között járt el tekintettel arra, hogy jelen ügyben a bírói kezdeményezés csak az Ör. 3. § 12. pontjának vizsgálatát és megsemmisítését kérte az egyedi ügyben való alkalmazhatóság kapcsán. Így nem vizsgálhatta az Ör. által meghatározott kompenzációs intézkedés jellegét, illetve azt sem, hogy az Ör. szabályszerűen telepítette-e a polgármesterre a kompenzációs intézkedés megtételére való kötelezést.
- Mindezek alapján a Kúria Önkormányzati Tanácsa az Ör. 3. § 12. pontjának közterületi ingatlanokra vonatkozó fordulatát nem találta más jogszabályba ütközőnek. Így a fent kifejtett indokok alapján a Kúria Önkormányzati Tanács a Kp. 142. § (2) bekezdése alapján a bírói indítványt elutasította.
A döntés elvi tartalma
- A közterületi ingatlanon engedéllyel, vagy engedély nélkül végzett fakivágás esetén a pótlás mellett vagy helyett kompenzációs intézkedésként a károsult környezeti elem becsült költségével egyenértékű pénzbeli megváltás is előírható.
- Az a személy, aki közterületi ingatlanon fakivágási engedéllyel vagy fakivágási engedély nélkül fát vág ki – mint a Kvt. szerinti környezethasználó - a kompenzációs intézkedés alanya lehet.
Záró rész
- A Kúria Önkormányzati Tanácsa az indítványt a Kp. 141. § (2) bekezdésére alapulóan tárgyaláson kívül bírálta el.
- Jelen eljárásban a Kp. 141. § (4) bekezdése alapján az önkormányzati rendelet törvényességének vizsgálatára irányuló eljárásban a feleket teljes költségmentesség illeti meg, és saját költségeiket maguk viselik.
- A határozat elleni jogorvoslatot a Kp. 116. § d) pontja és a 146. § (5) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2024. április 16.
Dr. Kalas Tibor s.k. a tanács elnöke
Dr. Demjén Péter s.k. előadó bíró
Dr. Balogh Zsolt s.k. bíró
Dr. Dobó Viola s.k. bíró
Dr. Hajnal Péter s.k. bíró
bíró