A Kúria
végzése
Az ügy száma: Kvk.III.39.147/2024/3.
A tanács tagjai: Dr. Kovács András a tanács elnöke, Dr. Ujhelyi-Gyurán Ildikó előadó bíró, Dr. Sperka Kálmán bíró
A kérelmező: Czigler László József (Cím1)
A kérelmező képviselője: Litresits Ügyvédi Iroda (ügyintéző ügyvéd dr. Litresits András, Cím2)
Az eljárás tárgya: választási ügyben hozott határozat bírósági felülvizsgálata
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél: a kérelmező
A felülvizsgálni kért határozat: a Fővárosi Választási Bizottság 243/2024. (VI.14.) FVB határozata
Rendelkező rész
A Kúria a Fővárosi Választási Bizottság 243/2024. (VI.14.) számú határozatát helybenhagyja.
Kötelezi a kérelmezőt, hogy az esedékesség napjáig fizessen be az állami adó-és vámhatóság illetékbevételi számlájára 10.000 (tízezer) forint feljegyzett nemperes eljárási illetéket.
A végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
Indokolás
A felülvizsgálat alapjául szolgáló tényállás
- Budapest Főváros IV. kerület Újpest Helyi Választási Bizottsága 218/2024. (VI. 10.) számú határozatában a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2024. június 9. napjára kitűzött általános választásán Budapest Főváros IV. kerület 06. számú egyéni választókerületi képviselő választás eredményét a határozata mellékletét képező jegyzőkönyv szerint megállapította. A jegyzőkönyv szerint az első helyen álló Wintermantel Zsolt 1350, míg a második helyen álló kérelmező 1348 szavazatot szerzett. Az érvénytelen szavazólapok száma 79 db, míg az érvényes szavazólapok száma 3585 db volt.
- A határozattal szemben a kérelmező nyújtott be fellebbezést, amelyben kérte a jelöltekre vonatkozó szavazólapok érvénytelenségét, illetve érvényességét megállapító, a támadott határozat alapjául szolgáló döntések felülvizsgálatát akként, hogy a választás eredményét a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 241. § (3) bekezdése szerint a szavazatok újraszámolásával határozzák meg. A jogsértés valószínűsítése körében fellebbezéséhez mellékelt négy szavazóköri delegálti nyilatkozatot (Budapest IV. kerület 06. számú egyéni választókerület 026., 028., 029. és 030. számú szavazókör szavazatszámláló bizottságának egy-egy tagja részéről).
- A 026. számú szavazókör delegáltja nyilatkozatában előadta, hogy az érvénytelen szavazatok számával nem ért egyet, mivel azok rendkívül magasak, és úgy emlékszik, hogy olyan szavazatot is érvénytelennek számoltak, amikor a jelölt melletti körben szabályosan elhelyezett két egymást metsző vonal mellé a körön kívül obszcén rajz került.
- A 028. számú szavazókör szavazatszámláló bizottságának delegált tagja nyilatkozatában előadta, hogy emlékezete szerint volt olyan szavazat, amelynél nem lehetett egyértelműen eldönteni, hogy érvénytelen-e, ezért az érvénytelennek számolták.
- A 029. számú szavazókör szavazatszámláló bizottságának delegáltja jelezte nyilatkozatában, hogy a szavazatok számlálásánál olyan szavazat is érvényessé lett nyilvánítva, amely szavazólapon a jelölt melletti körben csak egy vonal volt.
- Míg a 030. számú szavazókör delegáltja akként nyilatkozott, hogy több olyan szavazólapot nyilvánítottak érvénytelennek, amelyek véleménye szerint érvényesek voltak.
A Fővárosi Választási Bizottság határozata
- A Fővárosi Választási Bizottság (a továbbiakban: FVB) 243/2024. (VI. 14.) FVB határozatában a támadott határozatot helybenhagyta.
- Hangsúlyozta, hogy a kérelmező csak korlátozott bizonyítási helyzetben volt, mivel az általa elérhető és beszerezhető dokumentumok közvetlenül nem tartalmazhatták a szavazólapok minősítésének konkrét okait és körülményeit. Ezzel együtt azonban a Ve. 241. § (2) bekezdése szerint a választási eredmény elleni jogorvoslat alapvető követelménye a törvénysértés pontos megjelölése. Bár minden kétséget kizáró bizonyítást a kérelmező nem folytathatott, a jogsértés valószínűsítésére csak olyan bizonyítékok alkalmasak, amelyek valamely konkrétan megjelölt tény alapján konkrét jogsértésre utalnak, vagy észszerűen konkrét jogsértésre engednek következtetni. Ugyanakkor a konkrét jogsérelem vagy az azt megalapozó tény megjelölése nélküli, a jogsértést általánosan feltételező nyilatkozatok nem érik el a valószínűsítés olyan fokát, amely alapján az FVB kétségbe vonhatná a szavazóköri jegyzőkönyvek tartalmát.
- Mérlegelte azt is, hogy az érvényes szavazatok száma közötti különbség ismeretében az újraszámolás eredménye bármilyen befolyással lehet-e a határozat érdemi tartalmára.
- A szavazatszámláló bizottsági tagok nyilatkozatai értékelése során arra is figyelemmel volt, hogy a szavazás napján a jogsértéseket jegyzőkönyvben nem rögzítették. És habár a szavazatszámláló bizottság tagjainak nyilatkozatát a jogsértés valószínűsítésekor bizonyítékként értékelte, de csak abban a körben látta elégségesnek, ahol a nyilatkozatok konkrét jogsértést vélelmeztek, azaz amely szavazókörre nézve az konkrét, a jogsértést megalapozó tényállást fogalmazott meg.
- Egyidejűleg kimondta azt is, hogy a bizonyítékok rendszerszintű problémára nem utaltak. Ugyanakkor az érvénytelen szavazatok száma (79 db), tovább a két jelölt közötti szavazatkülönbség (2 db) és a 026. és 029. szavazókör tekintetében tett delegálti nyilatkozatok együttes értékelése alapján úgy ítélte meg, hogy a Ve. 241. § (2) bekezdése szerinti, a szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntésének törvénysértő volta kellő alappal valószínűsíthető.
- Erre tekintettel az FVB azon két szavazókörben (026. és 029.), ahol a nyilatkozatok Ve. 193. § (2) bekezdés a) pontja szerinti konkrétan megjelölt érvénytelenségre hivatkoztak – mert nem volt a szavazólapon két egymást metsző vonal a jelölt neve mellett, továbbá obszcén rajz került a szavazólapra – a szavazatok újraszámlálását rendelte el.
- A szavazatok újraszámlálása eredményeképpen arra a megállapításra jutott, hogy sem a 026., sem a 029. számú szavazókörben meghatározott eredmény nem változott.
A bírósági felülvizsgálati kérelem
- Felülvizsgálati kérelmében a kérelmező a Ve. 231. § (5) bekezdés b) pontja szerint az FVB határozatának akkénti megváltoztatását kérte, hogy elsődlegesen a Kúria a kérelmező és Wintermantel Zsolt jelöltekre vonatkozó szavazólapok érvénytelenségét, illetve érvényességét megállapító, a határozatok alapjául szolgáló döntéseit vizsgálja meg és az érvényes, illetve érvénytelen szavazatok számát a szavazatok újraszámlálásával határozza meg. Másodlagosan kérte a Kúriától, hogy legalább a 79 db érvénytelen szavazatot és valamennyi érvényes szavazatot, harmadlagosan a 028. és 030. számú szavazókörök szavazatait számolja újra, azzal, hogy a Ve. 198. §-a alapján az általa csatolt Nemzeti Választási Bizottság (a továbbiakban: NVB) táblázat adata szerint a 026. ,027., 028, 029. és 030. számú szavazókörökben a bontott, kötegelt szavazatokat hagyja figyelmen kívül.
- Elsődleges érve szerint azzal, hogy őt előzetesen az újraszámlálás elvégzéséről nem értesítette az FVB és így a nyilvános eseményen nem tudott részt venni, sérült a Ve. 2. § (1) bekezdés e) és f) pontjában foglalt jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás, továbbá a választási eljárás nyilvánossága alapelve.
- Az FVB megsértette a Ve. 46. § d) pontját azzal, hogy nem adta érdemi magyarázatát annak, hogy az általa csatolt négy tanúnyilatkozat esetében miért csak kettő esetben végezte el az újraszámlálást.
- Hangsúlyozta, hogy a 79 db érvénytelen szavazat mellett az első és második helyen végzett jelölt között mindösszesen 2 szavazatkülönbség van, aminél negyvenszer több az érvénytelenné nyilvánított szavazatok száma. Az FVB határozata indokolása hiányos, mert nem derül ki, hogy miért csak a 026. és 029. számú szavazókörök tekintetében tett nyilatkozatok együttes értékelése történt meg és miért nem vette figyelembe a 028. és 030. számú szavazókörök tekintetében benyújtott tanúnyilatkozatokat.
- A Kúria Kvk.III.37.327/2014/5. számú döntésére utalással hangsúlyozta, nem követelhető meg bizonyíték a kérelmezőtől akkor, ha a határozat tartalmazza, hogy a rögzített ajánlásokból mennyi volt érvénytelen, de az indokolásból nem állapíthatóak meg az érvénytelenség okai.
- Köztudomású tény, hogy az NVB egy korábbi főpolgármester-jelölt visszalépése miatt kialakult helyzetből eredő anomália kezelése okán 2024. június 14-én újraszámolta valamennyi érvénytelen főpolgármesteri szavazatot. A Ve. 225. §-ára hivatkozással új tényként és bizonyítékként csatolta e körben az NVB és a Nemzeti Választási Iroda (a továbbiakban: NVI) által elvégzett újraszámlálás során készített táblázatot, amiből megállapítható, hogy 19 db érvénytelen szavazat végül érvényes lett. Ebből levezette, hogy matematikailag valószínűsíthető, hogy az ügyben fennálló mindösszesen 2 db szavazatkülönbség megszűnne, ha a 06. számú egyéni választókerületben a szavazatok teljeskörű újraszámlálása megtörténne.
- További érvként előadta a Ve. 198. §-ára hivatkozással, hogy nincs nyoma annak, hogy vizsgálták-e a szavazólapok megfelelő lezárását. Előadása szerint a csatolt NVB kimutatás igazolja, hogy a szavazatok többsége szabálytalan volt, a táblázatban KB, azaz a köteg bontható, vagy áthúzott nulla jelzés található. A csatolt NVB táblázat harmadik oldalának adataira utalással kiemelte, hogy abból megállapítható, hogy a 026., 027. és 028. szavazókörökben a szavazólapok csomagolása nem felelt meg a Ve. 198. §-ának, így az abban lévő valamennyi szavazat ab ovo érvénytelen.
A Kúria döntése és jogi indokai
- A bírósági felülvizsgálati kérelem – az alábbiak szerint – alaptalan.
- A kérelmező, mint választással érintett egyéni választókerületi jelölt Ve. 222. § (1) bekezdése szerinti érintettsége körében nem merült fel kétség, így azt a Kúria elfogadta. A felülvizsgálati kérelmet a kérelmező a Ve. 224. § (2) bekezdésében rögzített határidőn belül terjesztette elő, annak tartalma megfelel a Ve. 224. § (3) bekezdésében foglaltaknak, az eljárásban a kérelmezőt szabályos meghatalmazással rendelkező ügyvéd képviselte.
- A kérelmező elsődleges érve szerint a Ve. 2. § (1) bekezdésének e) és f) pontjában foglalt alapelvek sérültek azáltal, hogy az újraszámlálás elvégzéséről őt az FVB nem értesítette, így azon nem tudott részt venni.
- A Kúria e körben rámutat, hogy önmagában az újraszámlálás elrendeléséről való értesítés elmaradása amiatt, mert a kérelmező azon részt akar venni, nem sérti a választási eljárás nyilvánosságát, vagy a jóhiszemű és rendeltetésszerű eljárás elvét, mivel Ve. 187. §-a nem teszi lehetővé a kérelmező képviselőjelölt részvételét a számláláson. A kérelmező arra pedig nem tett utalást, hogy ez bármilyen módon akadályozta volna az arra jogosultak (szavazatszámláló bizottság, a jegyzőkönyvvezető, a médiatartalom-szolgáltató képviselője, valamint a nemzetközi megfigyelő) részvételét a szavazatszámlálásban.
- A Ve. 241. § (2) bekezdése szerint a választási bizottságnak a választás eredményét megállapító döntése ellen a szavazatszámláló bizottság szavazóköri eredményt megállapító döntésének törvénysértő voltára, vagy a szavazóköri eredmények összesítésére és a választási eredmény megállapítására vonatkozó szabályok megsértésére hivatkozással lehet fellebbezést benyújtani.
- A (3) bekezdés értelmében, ha a (2) bekezdés a) pontja alapján benyújtott fellebbezés elbírálása csak a szavazatok újraszámlálása útján lehetséges, a fellebbezést elbíráló választási bizottság, illetve a bírósági felülvizsgálati kérelmet elbíráló bíróság köteles a szavazatokat újraszámlálni.
- A kérelmező jogszabálysértésre és téves mérlegelésre alapítottan kérte a IV. kerület 06. számú egyéni választókerületi képviselő választás eredménye, illetve az erre alapított választási bizottsági határozat megváltoztatását, a szavazatok újraszámlálását.
- Ennek alátámasztásaként az érvénytelen szavazatok nagy számára, az első és a második helyezett jelöltre leadott szavazatok száma közötti csekély különbségre, a szavazatszámláló bizottsági tagok nyilatkozatára és a rendszerszintű anomáliákra hivatkozott.
- A Kúria kiforrott gyakorlata szerint a választási eredmény elleni jogorvoslat előterjesztése során a törvénysértés pontos megjelölésén túl annak bizonyítékait is elő kell adni olyan módon, hogy az legalább a valószínűsítés szintjén alátámassza az eredmény megállapítása során bekövetkezett jogsértéseket. Önmagában a szavazatok közti csekély különbség, vagy az érvénytelen szavazatok nagy száma, egyéb jogsértést valószínűsítő bizonyítás nélkül nem elegendő a szavazatok újraszámlálásához.
- A választás eredménye elleni jogorvoslat sajátosságából fakadóan a kérelmező korlátozott bizonyítási helyzetben van, miután csak közvetett ismerete lehetett a szavazólapok eredményes vagy eredménytelen minősítésének okairól, körülményeiről, a szavazatszámlálás lefolytatásáról. A bírói gyakorlat ezért nem követel meg bizonyítást, elegendő a választás eredményét befolyásoló jogsértés valószínűsítése (Kfv.II.37.500/2014/6., Kfv.I.37.495/2018/2.).
- A kérelmező az állított jogszabálysértés alátámasztásául szavazatszámláló bizottsági tagok nyilatkozatát csatolta. A nyilatkozatok közül kettő nyilatkozat a Ve. 193. § szerinti konkrétan megjelölt érvénytelenségi okot jelölt meg, miszerint nem volt a szavazólapon két egymást metsző vonal a jelölt neve mellett, továbbá obszcén rajz került a szavazólapra. További kettő azonban a jogsértést általánosan feltételező nyilatkozat volt, amelyek szerint volt olyan szavazat, amit a delegált érvényesnek minősített volna, illetve volt, amelyről nem lehetett egyértelműen eldönteni, hogy érvényes vagy érvénytelen.
- A Kúria hangsúlyozza, hogy a választási eredménnyel szemben igénybe vehető jogorvoslat azt nem teszi lehetővé, hogy az azt támadó az eredményt bármely általános jogsértésre alapítsa, azt kizárólag a Ve. 241. § (2) bekezdése megsértésére vonatkozó konkrét tényállítással teheti. A választási eredményt csak olyan jogsértés befolyásolhatja, amely az eredmény megállapításához közvetlenül, direkt módon kapcsolódik. Azt, hogy a bizonyíték a valószínűsítés szintjét eléri-e, az esetről esetre vizsgálandó.
- Az újraszámlálást nem eredményező két nyilatkozat tartalmából nem volt olyan következtetés levonható, amely azt valószínűsítené, hogy a szavazatszámláló bizottság nem a vonatkozó jogszabályok szerint járt el. A két nyilatkozat elsősorban azért nem volt alkalmas az eredményt megállapító döntés jogszerűségének kétségbe vonására, mert általános hivatkozásokat tartalmazott, miközben még abban a két szavazókörben, ahol konkrét jogsértésre vonatkozó tényállítást tettek a szavazatszámláló bizottság tagjai és ezért a szavazatok újraszámlálását elvégezték, az eredmény nem változott, tehát még e konkrétabb nyilatkozatok sem voltak tartalmilag helytállóak. Mindezért a rendszerszintű hibára sem lehetett következtetni, sőt inkább annak hiánya volt megállapítható.
- A Kúria értékelte azt is, hogy az általános, tételes és konkretizált jogsértésre nem utaló nyilatkozatok főszabály szerint egyébként sem vezethetnek a szavazatok újraszámlálásához, valamint a csatolt iratokból az sem állapítható meg, hogy a delegált tagok a szavazás napján a vélelmezett jogsértést jegyzőkönyveztetni szerették volna, vagy egyáltalán azt jelezték volna.
- A felülvizsgálati kérelemnek a Ve. 198. § megsértésére alapított érvelésével szemben a Kúria rámutat, e körben a kérelmező bizonyítékként a főpolgármester-választás érvénytelen szavazólapjainak ellenőrzése körében született iratokat csatolta. A főpolgármester-választásra leadott érvénytelen szavazólapok közül 19 érvényessé nyilvánítása, azok kötegelésének megfelelősége szintén nem vonja kétségbe az egyéni képviselőjelölti eredményt megállapító döntés jogszerűségét.
- Az FVB határozat is mindösszesen azt rögzítette, hogy a 026. szavazókörben a csomagok nem úgy voltak kötegelve, hogy a – csomagolás megsértése nélkül – ne lehessen azokból szavazólapot kivenni, illetve abba szavazólapot betenni. A kötegek mindegyike tekintetében egy, hossztengelye mentén elhelyezett kötegelőcsík került elhelyezésre. Ugyanakkor az FVB azt is megállapította, hogy a csomagok kötegelésének hiányossága nem akadályozta a szavazatok újraszámlálását, mert az urnák úgy voltak lezárva, hogy azokba az urna lezárását követően szavazólapot kivenni, vagy abba szavazólapot betenni nem volt lehetséges. A 029. számú szavazókör körében rögzítette a határozat, hogy az urnák sértetlenek voltak, a kötegelés úgy történt, hogy ahhoz hozzáadni vagy kivenni szavazólapot annak megsértése nélkül nem lehetett.
- Ezen megállapításokból pedig nem következik az, hogy az egyéni választókerületi jelöltek esetében a kötegelés, avagy az urnák lezárása szabálytalan lett volna. Rendszerszintű problémát így sem ez, sem pedig az elvégzett újraszámlálás változatlan eredménye nem támasztott alá.
- A Kúria mindezek ismeretében a Ve. 231. § (5) bekezdés a) pontját alkalmazva az FVB határozatát helybenhagyta.
A döntés elvi tartalma
- Esetről esetre kell vizsgálni, hogy a szavazatok újraszámolásának szükségességét alátámasztó bizonyíték a valószínűsítés szintjét eléri-e. Ugyanakkor a választás eredményének ismeretében, utóbb született szavazatszámláló bizottsági tagi nyilatkozatok általános hivatkozásai, tételes és konkretizált jogsértésre vonatkozó tényállítás hiányában, a szavazatok újraszámlálásához főszabály szerint – egyéb jogsértést valószínűsítő tény, körülmény hiányában – nem vezethet.
Záró rész
- A Kúria a felülvizsgálati kérelemről a Ve. 229. § (2) bekezdése alapján nemperes eljárásban döntött.
- A kérelmező bírósági felülvizsgálati kérelme alaptalan volt, erre figyelemmel a Ve. 228. § (2) bekezdése és a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 35. § (1) bekezdése alapján alkalmazandó, a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 102. § (1) bekezdése alapján, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 45/A. § (5) bekezdése szerinti mértékű nemperes eljárási illeték megfizetésére köteles.
A Kúria tájékoztatja a kérelmezőt, hogy az illetéket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 10032000-01070044-09060018 számú illetékbevételi számlájára kell az esedékesség napjáig megfizetnie. A fizetendő illeték a határozat jogerőre emelkedését követő 60. napon válik esedékessé. - A megfizetés során közleményként fel kell tüntetni a Kúria megnevezését, a kúriai ügyszámot, valamint a fizetésre kötelezett adóazonosító számát [30/2017. (XII. 27.) IM rendelet 2. § (2) bekezdése e) pont]. Az esedékességről az Itv. 78. § (4) bekezdése rendelkezik.
- A végzés elleni további jogorvoslat lehetőségét a Ve. 232. § (5) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2024. június 22.
Dr. Kovács András s.k. a tanács elnöke,
dr. Ujhelyi-Gyurán Ildikó s.k. előadó bíró,
Dr. Sperka Kálmán s.k. bíró