A Kúria
végzése
Az ügy száma: Kvk.VI.39.103/2024/5.
A tanács tagjai:
Dr. Vitál-Eigner Beáta a tanács elnöke
Dr. Rák-Fekete Edina előadó bíró
Dr. Kurucz Krisztina bíró
A kérelmező: Bús Balázs
(...)
A kérelmező képviselője: Dr. Tóth Levente Tibor egyéni ügyvéd
(...)
Az ügy tárgya: választási ügyben hozott határozat bírósági felülvizsgálata
A felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél: a kérelmező
A felülvizsgálni kért határozat: a Fővárosi Választási Bizottság 170/2024. (V.24.) FVB határozata
Rendelkező rész
A Kúria a kérelmező bírósági felülvizsgálati kérelmét érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
A végzés ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
Indokolás
A felülvizsgálat alapjául szolgáló tényállás
- A kérelmező, mint a FIDESZ-KDNP jelölőszervezetek polgármesterjelöltje 2024. május 17. napján a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 2. § (1) bekezdés c) pontjának megsértésére hivatkozással választási kifogást terjesztett elő a Budapest Főváros 03. kerületi Helyi Választási Bizottságnál (a továbbiakban: HVB) a Budapest Főváros III. kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) által fenntartott http://obuda.hu weboldalon 2024. május 15. napján 17 óra 22 perckor közzétett „Választási csalás alapos gyanúja miatt tettünk feljelentést – törvénytelenség a FIDESZ háza táján” megjelent cikk miatt. Álláspontja szerint a weboldalt az Önkormányzat a helyi választási kampányban polgármesterjelöltként nyilvántartott dr. Kiss László kampánytevékenységének hirdetésére használja. Kérte a jogsértés megállapítását, az elkövető jogsértéstől való eltiltását, bírság kiszabását, valamint a kifogásolt cikk eltávolítását és helyette a kifogást elbíráló határozat rendelkező részének közzétételét.
A Helyi Választási Bizottság határozata
- A HVB a 250/2024. (V.19.) BP03 HVB számú határozatával (a továbbiakban: HVB határozat) a kifogást elutasította. Az indokolás szerint – a Kúria Kvk.IV.39.364/2022/6. számú határozatára is figyelemmel – a cikk megjelenítése a Ve. 142. §-ban foglaltak alapján nem minősül választási kampánynak, így választási jogsértés nem volt megállapítható.
- A kérelmező a HVB határozattal szemben fellebbezést terjesztett elő, amelyben kérte a HVB határozat megváltoztatását és a kifogásnak helyt adást. Álláspontja szerint a HVB határozat sérti a Ve. 2. § e) pontjában foglalt alapelvet, valamint a Ve. 218. § (1) bekezdésébe ütközik.
A Fővárosi Választási Bizottság határozata
- A Fővárosi Választási Bizottság (a továbbiakban: FVB) a 170/2024. (V.24.) FVB határozatával (a továbbiakban: FVB határozat) a HVB határozatot helybenhagyta.
- Indokolása szerint az Alkotmánybíróság a 3257/2019. (X.30.) AB határozatának [26] bekezdésében, valamint a Kúria Kvk.III.39.055/2024/12. számú határozatának [38] bekezdésében foglaltak figyelembevételével az ügyben az volt megállapítható, hogy a sérelmezett tartalom nem hozható közvetlen összefüggésbe a választási kampánnyal, a polgármester tevékenysége nem hív fel valamely oldal támogatására a kampányban. A cikk tartalma alapján az állapítható meg, hogy a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény (Be.) 376. § (2) bekezdése és a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (Btk.) 459. § (1) bekezdés 11. pontja szerinti kötelezettségét teljesítette a polgármester, a helyi önkormányzatnak az erről való kommunikációja a Ve. 142. §-a szerinti kampánytevékenységnek nem minősülő kommunikáció körébe eső tevékenység. A polgármesteri feladatellátásról való tájékoztatás – mivel az a közfeladatot ellátó szerv tevékenysége körében még választási eljárás alatt sem korlátozható teljes mértékben – önmagában nem valósítja meg a jelöltek és jelölőszervezetek közötti esélyegyenlőség sérelmét.
A bírósági felülvizsgálati kérelem
- A kérelmező – a jogi képviselője útján – benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelmében kérte, hogy a Kúria az FVB határozat megváltoztatásával a kifogásnak adjon helyt. A kérelmező bírósági felülvizsgálati kérelmében bár több jogszabályi rendelkezést is megjelölt, de az FVB határozattal összefüggésben jogszabálysértésre nem hivatkozott. A felülvizsgálati kérelem IV. pontja Jogi érvelés alcím alatt kettő mondatot tartalmaz. Az elsőben rögzítette, hogy a határozatokban említett 2018-as cikk nem a helyi önkormányzat, hanem a helyi választási iroda tájékoztatását továbbította, melynek alátámasztására egy linket jelölt meg. A másodikban előadta, hogy a fellebbezésben foglaltakat a továbbiakban is fenntartja, kérte, hogy a Kúria vizsgálja felül az FVB határozatot.
A Kúria felhívására tett nyilatkozat
- A Kúria 2. sorszámú végzésével nyilatkozattételi lehetőséget biztosított az Önkormányzatnak, amely nyilatkozatában az FVB határozat helybenhagyását kérte. Hangsúlyozta, hogy a bírósági felülvizsgálati kérelem a jelen választási ügy szempontjából irreleváns 2018-as cikkre hivatkozáson és a HVB határozat elleni fellebbezés fenntartásán túl jogi érvelést nem tartalmaz.
A Kúria döntése és jogi indokai
- A bírósági felülvizsgálati kérelem érdemi vizsgálatának törvényben meghatározott feltételei nem állnak fenn.
- Az Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdése értelmében mindenkinek joga van ahhoz, hogy jogorvoslattal éljen az olyan bírósági, hatósági és más közigazgatási döntés ellen, amely a jogát vagy jogos érdekét sérti.
- A jogorvoslat körében az Alkotmánybíróság a 36/2013. (XII. 5.) AB határozatában leszögezte, a jogorvoslathoz való jog törvényben meghatározottak szerint gyakorolható, ezért az egyes eljárásokban eltérő szabályozás lehetséges.
- Választási ügyekben a jogorvoslathoz való jog, mint alkotmányos alapjog fontos garanciát nyújt a Ve.-ben meghatározott jogosultak számára az őket ért sérelmek orvoslására, illetve a téves vagy a jogszabálysértő döntések megváltoztathatóságára. A jogorvoslathoz való jog alapjog azonban nem korlátlan és nem korlátozhatatlan, az arra jogosultak csak a törvényben meghatározottak szerint élhetnek vele. Választási ügyekben ez a törvény a Ve., amely meghatározza a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának részletszabályait.
- A Ve. 222. § (1) bekezdése szerint a választási bizottság másodfokú határozata, továbbá a Nemzeti Választási Bizottság határozata ellen az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet bírósági felülvizsgálati kérelmet nyújthat be.
- A Ve. 223. § (3) bekezdése alapján fellebbezést és bírósági felülvizsgálati kérelmet jogszabálysértésre hivatkozással [a) pont], illetve a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen [b) pont] lehet benyújtani. Az FVB a támadott határozatot nem mérlegelési jogkörben hozta.
- A Ve. 224. § (3) bekezdés a) pontja értelmében a bírósági felülvizsgálati kérelemnek tartalmaznia kell a kérelem 223. § (3) bekezdése szerinti alapját.
- A Ve. 231. § (1) bekezdés c) pontja kimondja, hogy a bírósági felülvizsgálati kérelmet érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, ha nem tartalmazza a 224. § (3) bekezdésében foglaltakat.
- A bírósági felülvizsgálat nem általános és teljeskörű, annak irányát és kereteit a kérelmező által hivatkozott jogszabálysértés jelöli ki. A választási bizottság határozatával szemben benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelemben ezért nem elegendő a kérelmező által sérelmesnek tartott körülmények leírása, hanem konkrétan meg kell jelölni, hogy a támadott határozat melyik jogszabálynak, mely rendelkezését, milyen okból sérti [Kúria Kvk.VI.39.424/2022/5.]. A bírósági felülvizsgálati kérelemmel támadott határozat jogsértő volta tehát csak az erre irányuló kifejezett kérelem keretei között, így az abban megjelölt jogszabálysértések alapján vizsgálható.
- A Ve. bírósági felülvizsgálatra vonatkozó szabályaiból kitűnően a választási bizottság másodfokú határozatával szemben benyújtott bírósági felülvizsgálati kérelem kötelező tartalmi eleme a kérelem alapját képező jogszabálysértés megjelölése, amely követelmény nyilvánvalóan abból is ered, hogy a bírósági jogorvoslat során a jogi képviselet kötelező. Ennek hiányában érdemi bírósági felülvizsgálatra nem kerül sor. Amint arra a Kúria a Kvk.VI.39.424/2022/5. számú végzésében is rámutatott, a Kúriának nincs jogszabályi lehetősége arra, hogy a kérelmező helyett megjelölje a jogszabálysértést. Ezzel megsértené a tisztességes eljárás (fair trail) követelményét is, hiszen olyan jogszabálysértésről foglalna állást, amelyet a kérelem előterjesztője meg sem jelölt a bírósági felülvizsgálati kérelmében.
- A Kúria következetes joggyakorlata szerint a megsértett jogszabályhely megjelölésének hiánya a kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítását eredményezi [Kvk.V.39.306/2022/2., Kvk.V.39.307/2022/2., Kvk.VII.39.036/2024/2., Kvk.VII.39.409/2022/2.].
- A Kúria a Kvk.I.39.411/2022/3. számú végzésében hangsúlyozta, hogy nem a kifogásról dönt, hanem a választási bizottság döntésének jogszerűségéről, ezért kiemelkedően jelentős szerepe van, hogy a kérelmező milyen jogszabálysértésre hivatkozva és milyen indokolással támadja a választási bizottság határozatát. A Kúria a Kvk.I.37.220/2015/3. számú határozatában azt is kimondta, hogy a Ve. a kifogás, a fellebbezés és a bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet egymástól elhatárolt intézményként kezeli: az egyik a másikkal nem helyettesíthető, eltérő események, aktusok jogsértéseit kell bennük megjeleníteni.
- A bírósági felülvizsgálati kérelemmel szemben támasztott tartalmi követelménynek a „fellebbezésben foglaltak fenntartása” nem felel meg, tekintettel arra, hogy választási ügyben a Kúria a felülvizsgálat során nem az elsőfokú választási bizottság által hozott határozat jogsértő voltát vizsgálja. A fellebbezés a másodfokú választási bizottság határozatát megelőzi, így az biztosan nem tartalmazhatja a később meghozott másodfokú határozatra vonatkozó jogszabálysértés megjelölését. A kérelmező 2018-as cikkre való hivatkozása szintén nem képezhette a bírósági jogorvoslati kérelem alapját, mivel a kérelmező ennek kapcsán sem jelölt meg jogszabálysértést.
- A Kúria megállapította, hogy a bírósági felülvizsgálati kérelem az annak alapját képező jogszabálysértést nem tartalmazza, így az nem felel meg a Ve. 224. § (3) bekezdésében előírt tartalmi követelménynek, ezért a kérelmező bírósági felülvizsgálat iránti kérelmét a Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja alapján érdemi vizsgálat nélkül elutasította.
- A Kúria végezetül hangsúlyozza, hogy – az Alkotmánybíróság IV/2242/2024. (V.23.) AB határozat [36] bekezdésében foglaltakra tekintettel – figyelemmel volt a jelen választási ügy alapjogi vetületére. A Ve. követelményeinek megfelelő felülvizsgálati kérelem hiányában azonban a Ve. 2. § (1) bekezdés c) pontja szerinti esélyegyenlőség alapelvi sérelmének érdemi vizsgálatát nem végezhette el.
A döntés elvi tartalma
- A választási bizottság másodfokú határozatával szemben jogszabálysértésre hivatkozással nyújtható be felülvizsgálati kérelem, a fellebbezésben foglaltak fenntartása ennek a követelménynek nem felel meg.
Záró rész
- A Kúria a bírósági felülvizsgálati kérelmet a Ve. 229. § (2) bekezdése szerinti eljárásban bírálta el.
- Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (Itv.) 57. § (1) bekezdés a) pontja alapján az eljárás illetékmentes.
- A végzés elleni további jogorvoslat lehetőségét a Ve. 232. § (5) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2024. május 31.
Dr. Vitál-Eigner Beáta sk. a tanács elnöke
Dr. Rák-Fekete Edina sk. előadó bíró
Dr. Kurucz Krisztina sk. bíró