A KÚRIA
Önkormányzati Tanácsának
határozata
Az ügy száma: Köf.5.011/2024/4.
A tanács tagjai:
Dr. Balogh Zsolt a tanács elnöke,
Dr. Kiss Árpád Lajos előadó bíró,
Dr. Demjén Péter bíró,
Dr. Hajnal Péter bíró,
Dr. Kalas Tibor bíró
Az indítványozó: Fővárosi Törvényszék
Az érintett önkormányzat: Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzat (cím1)
Az érintett önkormányzat képviselője: Dr. Berta Ügyvédi Iroda (eljáró ügyvéd: Dr. Berta Kristóf József ügyvéd
(cím2)
Az ügy tárgya: önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének vizsgálata
Rendelkező rész
A Kúria Önkormányzati Tanácsa
- megállapítja, hogy Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzat Képviselő-testületének a fák és fás szárú növények védelméről szóló 18/2016. (IX. 06.) önkormányzati rendelete 6. § (6) bekezdés c) pontja más jogszabályba ütközik, ezért azt a kihirdetése napjára visszamenőleges hatállyal, 2016. szeptember 6. napjával megsemmisíti;
- a megsemmisített rendelkezés nem alkalmazható a Fővárosi Törvényszék előtt 109.K.703.657/2023. számon folyamatban lévő egyedi ügyben, valamint valamennyi, a megsemmisítés időpontjában bármely bíróság előtt folyamatban lévő egyedi ügyben;
- elrendeli határozatának közzétételét a Magyar Közlönyben;
- elrendeli, hogy határozatát – a kézbesítést követő nyolc napon belül – az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon az érintett önkormányzat is tegye közzé.
A határozat ellen jogorvoslatnak nincs helye.
Indokolás
Az indítvány alapjául szolgáló tényállás
- A Fővárosi Törvényszék (a továbbiakban: indítványozó bíróság) előtt 109.K.703.657/2023. szám alatt folyamatban lévő közigazgatási per (a továbbiakban: az alapper) adatai szerint a felperes a egyéb érdekelt1 kezelésében álló, magánterületnek minősülő Budapest, IX. kerület, 38028/1 és 38038/22 helyrajziszámú ingatlanok (a továbbiakban: ingatlanok) területén Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) Jegyzőjének engedélye nélkül vágott ki 247 darab, mindösszesen 4786 cm össztörzsátmérőjű fát 2022. decembere és 2023. januárja közötti időszakban.
- Az önkormányzat egyéb érdekelt2 jelzése alapján az önkormányzat Polgármestere hivatalból eljárva, 2023. július 31. napján kelt V/1225-22/2023 számú elsőfokú határozatában megállapította az engedély nélküli fakivágás tényét, és kötelezte a felperest a kivágott fák saját költségén történő pótlására. A pótlási kötelezettséget 14 358 cm össztörzsátmérőnek megfelelően 2393 darab, egyenként legalább 6 cm törzsátmérőjű (18/20 törzskörméretű), faiskolából származó, előnevelt facsemete ültetésében határozta meg. A pótlási kötelezettséget a Budapest Főváros IX. Kerület Ferencváros Önkormányzat Képviselő-testületének a fák és fás szárú növények védelméről szóló 18/2016. (IX. 06.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: Ör.) 3. § (1) bekezdése alapján állapította meg. A fapótlás mértékét pedig az Ör. 6. § (6) bekezdés c) pontjára alapítottan a kivágott fák törzsátmérőjének 300 %-ában határozta meg. Továbbá mivel megállapítása szerint az ingatlanok területén nem teljesíthető a pótlás, elrendelte a fapótlás pénzbeli megváltását az Ör. 8. §-a alapján kivágott fákként 80 000 Ft-os egységárral számolva. A kompenzáció összegét 191 440 000 Ft-ban állapította meg, és ezen összeg megfizetésére kötelezte a felperest.
- A felperes fellebbezése folytán eljárt önkormányzat Képviselő-testülete 2023. szeptember 28. napján kelt 347/2023. (IX. 14.) számú határozatával azonos ténybeli és jogi indokok alapján helybenhagyta az elsőfokú határozatot.
- Ezt követően az alapper felperese a határozattal szemben keresetet terjesztett elő, amelyben kérte annak megsemmisítését. Keresetében többek között arra hivatkozott, hogy az Ör. 6. § (6) bekezdés c) pontja jogszabályba ütközik, ezért álláspontja szerint indokolt a Kúriánál az önkormányzati rendelet más jogszabályba ütközésének vizsgálatára irányuló eljárás indítványozása.
Az indítvány és az önkormányzat védirata
- Az indítványozó bíróság a 2024. április 18. napján kelt 109.K.703.657/2023/17. számú végzésében a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 146. §-a alapján az Önkormányzati Tanács eljárását kezdeményezte és egyidejűleg a per tárgyalását a normakontroll eljárás jogerős befejezéséig felfüggesztette. Indítványozta az Ör. 6. § (6) bekezdés c) pontjának megsemmisítését, valamint azt, hogy a Kúria mondja ki az Ör. bíróság előtt folyamatban lévő egyedi ügyben való alkalmazhatóságának kizártságát, mivel az más jogszabályba ütközik.
- A bírói indítvány szerint a felperes azon tevékenysége, hogy Ferencváros közigazgatási területén engedély nélkül fákat vágott ki, az Ör. hatálya alá esik, így az abban foglalt következmények alkalmazandók rá. Ennek folytán a perbeli esetben az Ör. közvetlenül alkalmazandó jogszabálynak minősül.
- Kiemelte, hogy az Ör. 6. § (6) bekezdés c) pontja a pótlás mértékét az össztörzskörméret háromszorosában állapítja meg, és ez képezi a számítás alapját a pénzbeli megváltás összegének is. A bíróság álláspontja szerint ez a kompenzáció a mértékét tekintve nincs összhangban a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 102/A. § (2) bekezdés b) pontjával.
- Ennek alátámasztásául hivatkozott a Kúria Köf.5037/2018/4, Köf.5008/2023/4., Köf.5001/2019/4., és Köf.5024/2019/4. számú határozataira, mely alapján a bírói gyakorlat következetes abban, hogy a kompenzáció az engedély nélküli kivágás esetén sem tehető szankciós jellegűvé.
- Az indítványozó bíróság szerint a Kúria fenti gyakorlatából egyértelműen levezethető, hogy az a szabályozás, amely a pótlás mértékét az össztörzskörméret háromszorosában állapítja meg, nem a „megtérítést, kiegyenlítést” tűzi célul, hanem a büntetést, szankcionálást. Kiemelte, hogy az Ör. a pótlási kötelezettséget a fák törzskörméretét tekintve az engedélyezett fakivágás esetére előírt mértékű pótláshoz viszonyítva környezetvédelmen alapuló igazoló indok nélkül növelte a háromszorosára. Mindezek következtében a bíróság álláspontja szerint úgy kell tekinteni, hogy az engedély nélküli fakivágás esetére az Ör. 8. §-a alapján meghatározott pénzbeli megváltás részben bírság jellegű szankciót tartalmaz.
- Összességében az indítványozó bíróság szerint megállapítható, hogy az Ör. 6. § (6) bekezdés c) pontja jogszabálysértő, a Kvtv. 102/A. § (2) bekezdés b) pontjával ellentétes.
- Az Önkormányzati Tanács a Kp. 140. § (1) bekezdése szerint alkalmazandó 42. § (1) bekezdése alapján az érintett önkormányzatot felhívta az indítványra vonatkozó nyilatkozata megtételére.
- Az Önkormányzat védiratában az indítvány elutasítását kérte. Álláspontja szerint az indítvány megalapozatlan, figyelemmel arra, hogy az Ör. 6. § (6) bekezdés c) pontja, illetőleg a rendelet egésze megfelel a magasabb szintű jogszabályi rendelkezéseknek, az nem ütközik más jogszabályba.
- A Kvtv. 102/A. § (2) bekezdés b) pontjával összefüggésben előadta, hogy a környezethasználó (az alapper felperese) köteles olyan intézkedéseket megtenni, amely alkalmas arra, hogy a károsodott környezeti elemet és az általa nyújtott szolgáltatást teljeskörűen pótolja, illetőleg amennyiben a pótlás természetben nem elvégezhető, annak becsült költségét kell megfizetnie.
- Az Önkormányzat szerint az engedély nélküli fakivágás esetén előírt, a kivágott fák össztörzsátmérőjének 300%-ában meghatározott fapótlás mértéke szakmailag megalapozott, tekintettel arra, hogy a Kvtv-ben rögzített elveknek megfelelően ez a mérték alkalmas arra, hogy a kivágott fákat pótolja. A védirat hangsúlyozta, hogy a kivágott fák hosszabb ideje fejlődő, lombos egyedek voltak, az azok által nyújtott szolgáltatás értéke jelentős mértékben meghaladja az azonos össztörzsátmérőjű facsemeték által nyújtott szolgáltatás értékét. Mivel a helyszínen a pótlás nem megoldható, az Önkormányzat más területeken kénytelen pótolni a kivágás folytán jelentős mértékben csökkent faállományt. Mivel az össztörzsátmérő 100%-ának megfelelő fapótlási díj felhasználásával ültethető famennyiség nem alkalmas az elvesztett fák által nyújtott szolgáltatások pótlására, emiatt a 300%-ban meghatározott összeg arányos és indokolt, egyben szükséges is.
- Összességében az Önkormányzat szerint az Ör. célja nem a büntetés vagy a szankcionálás, hanem a természetes és jogi személyek jogkövető magatartásra való ösztönzése, valamint a károsult környezeti elem megfelelő pótlása, amely összhangban van a Kvtv.-ben, valamint az Alaptörvény XXI. cikk (1) bekezdésében foglaltakkal.
Az Önkormányzati Tanács döntésének indokai
- Az indítvány az alábbiak szerint megalapozott.
- Az Ör. indítványozó előtti perekben alkalmazandó 6. § (6) bekezdésének rendelkezései a következők:
6. A fapótlás mértéke:
a. ha a kivágásra
aa) építmény elhelyezése miatt kerül sor, a kivágott össztörzsátmérő 150 %-a;
ab) környezetrendezés miatt kerül sor, a kivágott össztörzsátmérő 100 %-a;
ac) a fa – kertészeti szakvélemény által igazolt – betegsége miatt, életet vagy vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében kerül sor, a kivágott fa darabszáma;
ad) a fa kertészeti szakvélemény által igazolt kiszáradása miatt kerül sor, az össztörzsátmérő 50 %-a.b. amennyiben kertészeti szakvéleménnyel igazolt, hogy a kivágandó fa a Populus nemzetség termős változata, a pótlás mértéke az össztörzsátmérő 100%-a.
c. engedély nélküli fakivágás esetén az össztörzsátmérő 300 %-a.
- A Kúria Önkormányzati Tanácsának a bírói indítványban foglaltak alapján abban a kérdésben kellett állást foglalnia, hogy a nem közterületi ingatlanon engedély nélküli fakivágás, mint jogellenes cselekmény esetére előírt kompenzációs díj – mértéke alapján – mikor válik bírságjellegűvé.
- A Kvt. 48. § (2) bekezdése alapján a települési önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben más törvény hatálya alá nem tartozó egyes fás szárú növények védelme érdekében tulajdonjogot korlátozó előírásokat határozhat meg. E törvényi felhatalmazás alapján alkotta meg az Önkormányzat az Ör.-t.
- A Kvt. 102/A. § (2) bekezdése szerint a környezethasználó köteles a külön jogszabályban meghatározott környezetkárosodást megelőző intézkedéseket megtenni, valamint környezetkárosodás esetén a helyreállítási intézkedések megtétele során:
b) kiegészítő helyreállítási intézkedésként amennyiben az elsődleges helyreállítási intézkedés nem vezet eredményre,
ba) a károsodott környezeti elemet erre alkalmas környezeti elemmel, illetve a környezeti elem által nyújtott szolgáltatást erre alkalmas környezeti elem által nyújtott szolgáltatással pótolni,
bb) ha a ba) pontban meghatározott pótlás sem vezet eredményre, a környezeti elemet vagy a környezeti elem által nyújtott szolgáltatást – a károsodott környezeti elem vagy szolgáltatás becsült költségével megegyező –, erre alkalmas környezeti elemmel vagy környezeti elem által nyújtott szolgáltatással pótolni.
- A Kúria Önkormányzati Tanácsa a Köf.5.037/2018/4., Köf.5.001/2019/4., Köf.5.008/2023/4., majd legutóbb a Köf.5.018/2023/4. számú határozatában a Kvt. 102/A. § (2) bekezdés b) pont ba) és bb) alpontjai és a Korm. rendelet 8. § (4) bekezdés rendelkezéseinek alapulvételével már kimondta, hogy „kompenzációs intézkedés rendeletben történő előírására az önkormányzat jogszabályi felhatalmazással bír, mely intézkedés mibenlétét és formáit, valamint az engedély nélküli fakivágás esetén alkalmazható szankciót a jogszabály nem határozza meg, ezért az önkormányzat származékos jogalkotási jogkörében szabadon dönthet annak lehetséges formáiról.” Így a Kúria Önkormányzati Tanácsa jelen ügyben is hangsúlyozza, hogy a kompenzációs intézkedésként pénzbeli megváltás előírása önmagában nem jogszabálysértő.
- Az Ör-ben az indítvány által támadott 6. § (6) bekezdés c) pontja szerint engedély nélküli fakivágás esetén a pótlás mértéke a kivágott fa össztörzsátmérőjének 300%-a. A pénzbeli megváltás összege az Ör. 8. §-a alapján az egységár és a pótlásként elültetendő facsemeték számának szorzata. A Kúria Önkormányzati Tanácsa megállapította, hogy az engedély nélküli fakivágás esetén megállapított ezen pótlási kötelezettség, a mértékét tekintve nem áll összhangban a Kvt. 102/A. § (2) bekezdés b) pontjával.
- A vonatkozó Kvt-beli szabályozás a fentiek szerint különbséget tesz a – károsodott környezeti elem vagy szolgáltatás becsült költségével megegyező mértékű – kompenzáció, illetve jogellenes cselekmény esetén kiszabható környezetvédelmi bírság között. A Kúria a Köf.5.001/2019/4., Köf.5.037/2018/4., Köf.5.008/2023/4. és Köf.5.018/2023/4. számú határozataiban elvi éllel mondta ki, hogy a nem közterületi ingatlanon engedéllyel vagy engedély nélkül végzett fakivágás esetén a pótlás mellett, vagy helyett kompenzációs intézkedésként a károsult környezeti elem becsült költségével egyenértékű pénzbeli megváltás is előírható. A kompenzáció azonban az engedély nélküli kivágás esetén sem tehető szankciós jellegűvé. A kompenzáció köznapi értelemben kiegyenlítést, ellenszolgáltatást, megtérítést, ellensúlyozást jelent, ugyanakkor nem a jogellenes cselekményhez kapcsolódó jogkövetkezmény, ebből következően nem kapcsolódik hozzá büntető jelleg. Ezzel ellentétben a környezetvédelmi bírság, mely a közigazgatási bírság körébe tartozik, egyértelműen jogellenes cselekményhez kapcsolódó, a címzett számára hátrányos jogkövetkezményt, azaz szankciót jelent, melyben a büntetés (annak objektív és szubjektív célja) nyilvánvalóan kifejeződik. A Kúria Önkormányzati Tanácsa ezen elvi jellegű megállapításokat továbbra is irányadónak tartja.
- Az önkormányzat által hivatkozott azon érv így nem foghatott helyt, hogy a kivágott fák hosszabb ideje fejlődő, lombos egyedek voltak, az azok által nyújtott szolgáltatás értéke jelentős mértékben meghaladja az azonos össztörzsátmérőjű facsemeték által nyújtott szolgáltatás értékét. Ugyanis a fentebb idézet Kvt-beli rendelkezés szerint a környezeti elem becsült költségével egyenértékű pénzbeli megváltás írható csak elő. Másrészt a Kúria Önkormányzati Tanácsának nem az indítvány alapjául szolgáló ügy tényállását, hanem az Ör. normatartalmát kellett a Kvt. rendelkezéseivel összevetni.
- A Köf.5.024/2019/4. számú ügyben a Kúria Önkormányzati Tanácsa úgy foglalt állást, hogy az a szabályozás mely a pótlási mértéket az össztörzskörméret két és félszeresében állapítja meg az lényegében büntetést, szankcionálást ír elő. A Köf.5.008/2023/4. számú határozatában a nem közterületen engedély nélkül kivágott fák 500 %-os pótlására vonatkozó önkormányzati rendelkezést, míg a Köf.5.018/2023/4. számú határozataiban a pótlás mértékét a fa tőátmérőjének 200%-ában megállapító önkormányzati rendelkezést találta jogszabálysértőnek.
- Az önkormányzat védirata szerint az Ör. vitatott szabályozásának célja a természetes és jogi személyek jogkövető magatartásra való ösztönzése. A Kúria Önkormányzati Tanácsa az Ör. 6. §-ának teljes áttekintése alapján úgy ítélte meg, hogy épp a „jogkövető magatartásra való ösztönzés” érdekében előírt 300%-os pótlási mérték elrettentő célzatú, azaz szankciót kilátásba helyező rendelkezés.
- A Kúria Önkormányzati Tanácsa a fenti gyakorlatából kiindulva arra a következtetésre jutott, hogy az a szabályozás, amely a pótlás mértékét a fa össztörzsátmérőjének 300%-ában állapítja meg nem a Kvt. szerinti környezeti elem becsült költségével egyenértékű pénzbeli megváltás tűzi célul, hanem a büntetést/szankcionálást.
- A fentiek alapján a jogellenes cselekmény jogkövetkezménye a jogsértés súlyával arányban álló közigazgatási bírság (környezetvédelmi bírság) megállapítása lehet, azonban a Kvt. 48. § (2) bekezdése a kifejtettek szerint ilyen jellegű szabályozás megalkotására nem ad felhatalmazást. A két jogintézmény, azaz a kompenzáció (megállapítása), és a bírság (kiszabása) tehát nem szabályozható azonos feltételek mentén, tekintettel arra, hogy eltérő a céljuk, ebből következően a mértékük is.
- A Kúria Önkormányzati Tanácsa mindezek alapján arra a következtetésre jutott, hogy az Ör. 6. § (6) bekezdés c) pontjának előírása által az engedély nélkül kivágott fák pótlási mértéke szankciós jellegűvé vált, az más jogszabályba ütközött, ezért az Ör. az 6. § (6) bekezdés c) pontját a Kp. 146. § (4) bekezdése alapján – a jogbiztonságra tekintettel – az Ör. kihirdetésének időpontjára visszamenőleges hatállyal megsemmisítette.
- A Kp. 147. § (1) bekezdése értelmében, ha az önkormányzati rendelet rendelkezésének megsemmisítésére bírói indítvány alapján került sor, a megsemmisített rendelkezés nem alkalmazható a bíróság és más bíróságok előtt folyamatban lévő egyedi ügyekben.
A döntés elvi tartalma
- Az engedély nélkül kivágott fák pótlási mértéke nem tehető szankciós jellegűvé. A jogellenes fakivágás jogkövetkezménye a jogsértés súlyával arányban álló bírság alkalmazása lehet.
Záró rész
- Az Önkormányzati Tanács az indítványt a Kp. 141. § (2) bekezdésére alapulóan tárgyaláson kívül bírálta el.
- A Kúria a törvényellenesség jogkövetkezményeit a Kp. 146. § (1) bekezdés b) pontja, valamint 147. § (1) bekezdése alapján állapította meg.
- A Magyar Közlönyben történő közzététel a Kp. 146. § (2) bekezdésén, a helyben történő közzététel a Kp. 142. § (3) bekezdésén alapul.
- Jelen eljárásban a Kp. 141. § (4) bekezdése alapján az önkormányzati rendelet törvényességének vizsgálatára irányuló eljárásban a feleket teljes költségmentesség illeti meg, és saját költségeiket maguk viselik.
- A határozat elleni jogorvoslatot a Kp. 116. § d) pontja és a 146. § (5) bekezdése zárja ki.
Budapest, 2024. június 18.
Dr. Balogh Zsolt s.k. a tanács elnöke
Dr. Kiss Árpád Lajos s.k. előadó bíró
Dr. Demjén Péter s.k. bíró
Dr. Hajnal Péter s.k. bíró
Dr. Kalas Tibor s.k. bíró